אתרוג | טבת תש"ף | ינואר 2020 | גליון 86
טרום בית הספר ומוצאות את מקומן בבית הספר באמצעות הוראה פרסונלית, ניסיון להתחבר לחוזקות של כל תלמידה ותלמידה ולסגנון הלמידה שלה. כל זה נעשה בהרבה אהבה ותשומת לב. הילדות מוצאות את מקומן בכיתה, וכל אחת מקבלת במדויק את מה שהיא זקוקה לו כדי להתקדם ולהצליח." כדי לחזק את תחושת השייכות של הבנות לבית הספר, ליצור אווירה של ערבות הדדית, וכן לתת לבנות הזדמנות לפעולות קבוצות 8 מעשיות, מפעיל צוות בית הספר סיירות שונות: סיירת משרד, ספרייה, נאמני מחשב, מעלות המידות, משחקי חשיבה, 7-5 חסד, עיתון, מבצעים. בכל סיירת תלמידות מכיתות ד'-ו', הבחירה בסיירת נעשית על ידי התלמידות. תוכנית הסיירות פועלת על בסיס שבועי, שעה אחת בשבוע. הסיירות מעורבות במגוון פעילויות בתוך בית הספר, לדוגמה יוזמה לעידוד קריאה, עדכון עיתון קיר, פעילויות סביב החגים בכיתות, פעילויות בגני הילדים על מעגל השנה ודמות החמ"ד. הפעילויות בסיירות מזמנות למשתתפות תרגול ושימוש במיומנויות שאינן מתאפשרות בדרך כלל בכיתה. מיומנויות כגון עמידה מול קהל, תכנון פרויקט והובלתו, יוזמות משלהן, קבלת אחריות ועמידה בזמנים. בנוסף בית הספר מפעיל קבוצה המכונה "סיירת ירוקה", בשיתוף הדוק עם "איגודן" לקידום ערכי סביבה. טיפוח ערכים סביבתיים נעשה על ידי הסיירת הירוקה של תלמידות כיתה ד'. שם הן לומדות על ערכי הסביבה ומיישמות אותן. נושאים כמו שימוש חוזר בחומרים, מניעת זיהום ולכלוך וקיר ירוק הם שיח קבוע ומתמשך בבית הספר. לאחרונה החלו בבנייה של ספסל לנוי בחצר שכולו על טהרת חומרים ממוחזרים. מנהלת בית הספר טוענת כי לפי מחקרים פדגוגיים פעילויות חוץ לימודיות אשר מחזקות את תחושת השייכות לבית הספר מביאות לאורך זמן גם לשיפור ההישגים הלימודיים. "לעיתים אנו זוכים לראות באופן מיידי כיצד פעילות בסיירת מחזקת את הביטחון העצמי, משפרת את הדימוי העצמי, מעלה את המוטיבציה ומכאן באופן ישיר יש שיפור בלמידה ואפילו בהישגים. כולן נהנות מן העבודה בסיירות השונות תלמידות חזקות וחלשות כאחד, תלמידות מובילות ותלמידות שקטות ואפילו צוות המורות שרואות ברכה בעמלן". מיפוי חדשני של מיומנויות רוית סרודי, יועצת בית הספר זו שנה שנייה, נשואה אם לשניים ותושבת בני ברק, מתארת חידושים שמפעיל בית הספר בתחום הייעוצי. אחד מהם הוא הפעלת מערכת שנקראת "מערכת אקסון", שפותחה באישור משרד החינוך, והיא מיועדת לתלמידים בגילאי בית הספר ). מערכת זו עושה שימוש בבדיקת 6-18( קשב ממוחשבת דמויית משחק. הבדיקה דקות בדיוק, היא נערכת בבית 14 נמשכת הספר על ידי המורה ובפיקוחו, ומטרתה מיפוי מיומנויות קשב. התוכנית מופעלת בכיתות א'-ו'. היא בוחנת בצורה ממוקדת את התמודדות התלמידות עם משימות לימודיות שונות, וניתן לזהות באמצעותה חולשות וקשיים לימודיים. המערכת מסייעת בקבלת החלטות הנוגעות לארגון הכיתה כגון היכן להושיב את התלמידה, או איך ניתן לנטרל הסחות דעת שמיעתיות או חזותיות על מנת לסייע לתלמידה להתרכז. רוית מספרת שבית הספר עושה שימוש במודל "גש"ר מאח"ד" שהפך לתוכנית מרכזית של חמ"ד מחוז תל אביב. גש"ר (גוף, שכל, רגש) מאח"ד (משפחה, חברה, אמונה, דמיון) הינו מודל פסיכולוגי למציאת מקורות הכוח של כל אדם וכל תלמידה. ב"קיר החוזקות" שבבית הספר התלמידות רושמות באופן גלוי תכונות טובות של חברותיהן, ובכך הן מחזקות אותן. המחנכות מודעות לצורך של התלמידות בחיזוקים חיוביים ומקדישות את שיעורי כישורי חיים לשיח רגשי מעצים, ולתרגול התנהגויות מעצימות כגון תרגילי נשימה. למעשה "שפת החוזקות" ו"מקורות הכוח שלי" הפכו לשפה בית ספרית. ההורים שותפים לפעילויות רבות בבית הספר. הם מתנדבים במשמרות הזה"ב בימי יועצת בית הספר, רוית סרודי בספריה טבת תש״ף 22
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==