אתרוג | טבת תש"ף | ינואר 2020 | גליון 86
הישראלית. לנו היה חשוב לפתוח פעם בשנה את הישיבה לסביבה בה אנחנו נמצאים ולהיות חלק מהעשייה התרבותית על ידי העלאת אגדות חז”ל לסדר היום התרבותי. אגדות חז”ל הן חלק מהיצירה של העם שלנו והן יכולות להיות כלי חשוב בשיח התרבותי”. חג החנוכה, שנקבע על ידי חז”ל, נתפס כמועד מתאים להעלאת אגדות חז”ל לסדר היום התרבותי. בני פרל: “חז”ל יצרו מאגר עצום של אגדות והפסטיבל קורא להכיר וללמוד אותו. הבאנו קולות שונים של חוקרים ומחנכים מעולם הישיבות וגם מעולמות אחרים שעוסקים באגדות חז”ל ולכל אחד מהם יש גישה משלו לנושא”. חברותא עם רון חולדאי פסטיבל אגדות חז״ל הופק בשיתוף עיריית תל אביב, ישיבת אורות שאול, המקום, אוניברסיטת בר אילן והמפיקה שלג בן שטרית. בחברותא עם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, ניתחו המשתתפים את הסיפור “גדולים מעשי חייא” המספר כיצד פעל רבי חייא ללמד תורה במקומות בהם לא היו בנמצא מלמדים. האגדה מספרת בפרוטרוט כיצד זרע פשתן וגידל אותו, קצר את היבול, השרה את הפשתן במים, ייבשו והפריד את הסיבים. אחרי כן שזר חוטים, קלע רשתות ציידים ובעזרתן צד צבאים, הביאם לביתו, שחטם, חילק את הבשר לעניים ואת עורות הצבאים עיבד לקלפים, עליהם כתב חמישה חומשי תורה וששה סדרי משנה. כאשר היו החומשים כתובים, עבר רבי חייא בערים אשר לא היו בהם מלמדי תינוקות, ולימד את ילדי ישראל תורה. כאשר ראה רבי יהודה הנשיא את כל אשר עשה רבי חייא, הכריז ואמר: “כמה גדולים מעשי חייא”. המפרשים הקשו: מדוע היה על רבי חייא לטרוח כל כך ולהקדיש זמן כה רב להכנת הקלפים עליהם נכתבה התורה. שכן אם רצה ללמד את ילדי ישראל תורה, היה עליו לקנות קלפים מן השוק, לעבדם ולכתוב עליהם חמישה חומשי תורה. הדיון שהתפתח מהאגדה יחד עם רון חולדאי עסק בשאלת האחריות ללימוד התורה. האם מדובר באחריות אישית או באחריות ממסדית. “בתוך האגדה מצאנו רמיזות לרעיונות חברתיים ומצאנו עושר של רעיונות באגדה אחת” אומר הרב פרל. איך ללמד אגדות חז״ל המסר שהרב פרל וועדת ההיגוי של פסטיבל אגדות חז”ל רוצים להעביר הוא שכדי למצות את הפוטנציאל החינוכי באגדות חז”ל יש ללמוד כיצד ללמד אותן. הרב פרל: “לא פעם אני שומע מורים אומרים ‘אני יודע ללמד אגדות חזל’ אבל כשאני מברר אתם לעומק אני מבחין שהם מלמדים את מוסר ההשכל של האגדה ולא את האגדה. כדי לפענח ולהבין את מלוא המשמעויות של האגדות, צריך ללמוד אצל מומחים לתחום. מדובר בספרות מורכבת ואולי זו הסיבה שישיבות מעדיפות לא ללמד כי לא יודעים איך, ואין מורים מומחים לתחום. בזה אנחנו מחמיצים לא מעט מקסמן של האגדות. “לצערי בישיבות עוסקים פחות מדי באגדות חז”ל ומפספסים בכך הרב אריה הנדלר וד”ר חנה הנדלר בשיח משותף טב״ת תש״ף 7
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==