אתרוג | אב תש"ף | אוגוסט2020 | גליון 87
עם דמויות מופת בעבר ובהווה והדוגמאות הן רבות: מנהיגות בתנ”ך, מנהיגות נשית ועוד”, אומרת ליאת אילון ומוסיפה: “בית חינוך אורבך מטפח זהות ציונית דתית, מחנך ללימוד התורה כתורת חיים, קיום מצוות מתוך שמחה וחוויה. שאיפתנו היא לטפח בוגר מעורב ומשפיע בחברה ולחנך לאורח חיים המתאפיין בחיבור בין קודש לחול”. העצמת התלמידים אור יזדי, סגנית פדגוגית, מחנכת כיתה ד’ בנים ורכזת שכבה, מבהירה את החשיבות הרבה שמייחס הצוות להעצמת התלמידים וחיזוק ביטחונם בעצמם: “התלמידים שלנו הם בעלי יכולותשונות. תפקידנו הוא לגלות את החוזקות של כל אחד מהם ולהעצים אותם על ידי הקניית מיומנויות למידה ואסטרטגיות למידה מתאימות. יש לנו גם תלמידים בעלי יכולות גבוהות מאוד מעבר לרמת כיתותיהם. תפקידנו הוא לתת להם הזדמנויות להתנסות במשימות מאתגרות המתאימות לרמתם. את היעד הזה אנחנו משיגים בתוכניות כגון ‘תלמידים מלמדים תלמידים’, או בעבודות חקר אישיות. במקביל אנחנו מפעילים בבית החינוך תהליכי פסיכו פדגוגיה שהם תהליכים רגשיים שמקדמים את הלמידה האקדמית”. תהליכי פסיכו פדגוגיה ממוקדים בקידום תפקודי הלומדים ומתבצעים בסדנאות בהן תלמידים לומדים להכיר מהן החוזקות שלהם, וכן ביישום שיטות הערכה מגוונות המאפשרות להעריך את הישגי התלמיד בחשיבה יצירתית ובמתן משובים מקדמי למידה, שיחות אישיות, מעגלי שיח, תלמידים בוגרים שמנחים תלמידים צעירים מהם, ועוד. חיזוק תחושת השייכות סגנית המנהלת והרכזת החברתית, אורטל שוקרון, המשמשת כמדריכת חינוך חברתי במשרד החינוך, אף היא ילידת פתח תקוה, בוגרת אולפנית ישורון ותושבת העיר. “הדגש על מעורבות ופעילות חברתית מתחיל אצלנו כבר מכיתה א’ במטרה לחזק את תחושת השייכות הבית ספרית, וזאת בהתאם למחקרים המראים על מתאם בין תחושת השייכות של התלמיד לבין הישגיו הפדגוגיים”. חיזוק תחושת השייכות מושג במספר תוכניות, אחת מהן היא תוכנית שגרירים שבה תלמידים משכבת א’-ו’ מפיצים את הערכים עליהם למדו בכיתותיהם בקרב אוכלוסיית בית הספר או בקהילה. כך למשל ערך הגבורה או ערך המעורבות החברתית, הופצו בבית הספר באמצעות שיעורים שהעבירו התלמידים בכיתות בהן ערכים אלה לא נלמדו. השגרירים יוזמים גם פעילויות סביב ערכים שהם רוצים לקדם. כך למשל הם הכינו את טקס צעדת תנועות הנוער, במטרה להמחיש את ערך המחויבות החברתית. תוכנית שנייה היא יזמות שבה התלמידים מאתרים צרכים חברתיים בית ספריים ויוזמים תוכניות פעולה העונות לצרכים אלה. כך למשל הם זיהו צורך בלימוד שפה באמצעות משחקים, ולשם כך הם יצרו משחקים שמסייעים מנהלת בית הספר, ליאת אילון: “הקבלה ללא מבחני כניסה מחייבת התייחסות להטרוגניות של התלמידים. אנחנו מפעילים פרויקטים לטיפוח מנהיגות תלמידים החל מכיתות א’, מעודדים יזמות, יוצרים שיתופי פעולה בין תלמידים ופועלים לחיזוק הבסיס המשותף של המורשת הערכית היהודית” בספריה עם המורה מור כהן אב תש״ף 17
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==