אתרוג | אב תש"ף | אוגוסט2020 | גליון 87

בפרשת אחרי מות לתיאור הלבוש בסדר עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים, מעיד לדברי שקלאר, עד כמה הלבוש היה חלק מההתקדשות. "הלבוש קיבל משמעות רוחנית, סיפורי הבגדים בתנ"ך מכוונים אותנו לראות בבגד מעין שפה של הנפש וביטוי לקשר בין היחיד למסורת". מציאת הסגנון האישי את הסדנאות הראשונות שלה קיימה שקלאר בבית הקפה הירושלמי 'תמול שלשום'. לצד לימוד מקורות היסטוריים העוסקים בלבוש, התקיימו שיחות עם נשים שסייעו להן לזהות את סגנונן האישי בלבוש. כשהן קבלו על כך שלהתלבש זה עסק יקר, הפנתה אותן שקלאר לחנויות יד שנייה, "שם תמיד ניתן למצוא בגדים מעניינים יותר, בגדים עם סיפור, עם ייחוד ואמירה, שונים מהאופנה הרווחת. אני מעודדת נשים להיפרד מפריטי לבוש שאינם בשימוש. אוורור המלתחה מביא אתו התחדשות, כי לבגדים יש אנרגיה חזקה מאוד שמשפיעה עלינו״, אומרת שקלאר. "אני לא סטייליסטית שאומרת לנשים מה ללבוש. מטרתי היא לקלף מוזנחות, לעורר נשיות, לגלות את הייחודיות של כל אחת מתוך הסיפור האישי שלה. הגעתי למסקנה שהלבוש הוא דיאלוג בין האני לבין כל מה שמבחוץ (מסורת, קהילה, חברה, השתייכות). כל אדם מבטא את עצמו בדרך בה הוא מתלבש". התבוננות באופני לבוש מגלה לדעתה מניעים פנימיים. "למה הבנות מתלבשות היום כל כך קצר? זו זעקה! הן רוצות שייראו אותן. אני מצפה מן המבוגרים להיות אחראים, לבדוק מה הבנות האלו רוצות להגיד. אני מקשיבה להן. כשמקלפים רואים שהשרוול והחצאית הם לא הסיפור, אני מגלה שהן מפחדות שלא יקבלו אותן כפי שהן. הן מפחדות שישנו אותן". שקלאר כותבת סיפורי בגדים ומפרסמת אותם בפייסבוק. באחד הסיפורים היא מתארת מדריכת רכיבה במקצועה, שנאלצה לשנות את סגנון לבושה לאחר שבעלה קיבל משרה בכירה. "אותה אשה חששה מן המעמד החדש, והזמינה אותי לבקר בחדר הארונות שלה כדי לבחור את הבגדים שיתאימו להופעה ייצוגית לצד בעלה. היו לה בגדים מקסימים ולא הבנתי ממה היא כל כך חוששת. לאחר זמן התברר כי היא אינה רוצה לעורר עניין ולמשוך תשומת לב וחוששת מביקורת. רק לאחר זמן היא הבינה שלא תוכל להימלט מביקורת ושמוטב לה להאמין בעצמה". בעקבות שיחותיה עם נשים מקיימת שקלאר קבוצה בפייסבוק שנקראת "מה אלבש היום", ובה היא משתפת חוויות מהסדנאות. יש לה דף פעיל הנקרא "בגד נפש", שם היא מעלה תמונות וחולקת ■ תובנות על הלבוש כביטוי של הנפש. "רבקה, המסייעת לבנה יעקב לקבל את ברכת אביו יצחק באמצעות התחפשות, מעלה במעשה שלה שאלות נוקבות על השימושים שאפשר לעשות בבגדים כדי להטעות וליצור זהות מטעה, על התועלת שאפשר להפיק מהתחפשות, ועל המחיר שמשלמים על כך. כתונת הפסים שעשה יעקב ליוסף בנו המועדף מעלה שאלות על השימוש בלבוש לבטא העדפה ואהבה ועל הסיכון לעורר שנאה, כעס ויצרים" מבחר מבגדיה של לאה שקלאר על רק מטע נקטרינות אב תש״ף 23

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==