אתרוג | אב תש"ף | אוגוסט2020 | גליון 87

מגמות הקולנוע עברו תפנית בעקבות רפורמה שעשה הרב שי , שחייבה את בוגרי המגמה לעמוד במבחן 2014 פירון בשנת 25% מציון הבגרות, ולא 50% מעשי: להפיק סרט שיהווה כבעבר, וכמו כן לא ניתן לסיים בגרות מלאה בלי הפקה. "המהפכה מחייבת את תלמידי המגמה להשקעה גדולה. מדובר בתהליך ארוך וקשה ותלמידים שאין להם הנעה פנימית, ומוטיבציה אישית לא יכולים לעמוד בדרישות", אומרת רויטל שטרן המפקחת על האמנויות בחמ"ד ומוסיפה: "לצערי אני רואה מגמות שעוברות משבר ונסגרות. לכל מי שפונה אליי כדי לפתוח מגמת קולנוע חדשה אני מסבירה שהמגמה דורשת שתהיה בה אינטגרציה מאוזנת של תלמידים". רויטל מדגישה כי בבתי ספר בהם המנהלים מבינים את צורכי המגמה, ממנים מורים טובים, תומכים בתלמידים עם מוטיבציה פנימית ומעמידים לרשות המגמה ציוד מתאים, מגיעים להישגים טובים. המורה לקולנוע בקריית חינוך בית שמש, שלמה מוסקל, מציג פן אחר של הנושא: "מגמות קולנוע מתאימות לתלמידים שאוהבים קולנוע וסרטים וזה חלק מהחיים שלהם. אם הם אוהבים קולנוע, אני מאמין שתפקידנו הוא ללמד אותם איך עושים קולנוע הלכה למעשה. בעצם אנחנו מלמדים אותם איך מייצרים את האשליה ששמה קולנוע, וזה סוג של תרופה נגד המסרים והאשליות שיש בקולנוע. תלמידים אומרים לי לפעמים 'הרסת לי את הקולנוע', ובעצם הם מתכוונים לומר שהרסתי להם את האשליה. אבל עכשיו הם במקום עמוק יותר והם יכולים להתבונן בסרט לא מתוך נאיביות ואשליה אלא מתוך התבוננות וחוכמה". מנהל קריית חינוך בית שמש, גדעון שינדלר, מאמין שהקולנוע מפתח בתלמידים למידה בדרך של חוויה ויצירה, והיא מצליחה בעיקר בזכות מסירות הנפש של המורים. "לצערנו במדינת ישראל תעודות ההצטיינות להוראה לא מביאות בחשבון את נקודת המוצא שממנה מתחילים התלמידים. לא חוכמה 55% להצליח עם תלמידים מצוינים. התחלנו עם ממוצע של מבוגרי 90% . בזכות המורים המסורים 82%- בבגרות והגענו ל בית הספר ממשיכים במכינות קדם צבאיות או ישיבות הסדר. אני רואה את תפקידנו בישיבה לאפשר למורים תנאים מיטביים וציוד מתאים כדי שיוכלו ללמד ולהגיע להישגים הטובים ביותר. "כשהגעתי לישיבה ביקשתי לערוך רשימת ציוד לשדרוג מגמת הקולנוע. העברתי את הרשימה לעמותה שמצאה תרומה ייעודית. 'נעלים אדומות' מצולם בצורה איכותית, וזו השנה השנייה שאנחנו זוכים בפרס ברציפות". חנוך זאבי, מורה לקולנוע בישיבת לפיד מודיעין, אומר כי קולנוע היא מגמה למצטיינים. "המגמה דורשת כישרון, יצירתיות, אינטליגנציה, מוטיבציה וחתירה למטרה, שהם קריטיים למקצוע הזה, בלעדיהם תלמיד לא יצליח". ראש ישיבת לפיד מודיעין, הרב שמואל רוזנבאום, מייחס למגמות הקולנוע גם תפקיד חברתי וערכי. "כשהתחלנו את המגמה היו שרצו שנתמקד בקולנוע דוקומנטרי ולא בסרטים בדיוניים, אבל הרגשנו שיותר נכון ללכת על הכיוון הזה, כדי לבטא דילמות גדולות ואמיתיות שבהמשך ילוו את התלמידים. חשוב שהציבור הדתי ייקח חלק ביצירה ישראלית יהודית משמעותית. זה יעד ■ לא פחות חשוב מההתיישבות או השירות בצבא". עקרונית על מקומה של היצירה בעולם הדתי: "חשוב שיהיו לנו יוצרי קולנוע לא פחות מאשר מהנדסים ומתכנתים. אם אנחנו רוצים שהציבור שלנו ישפיע על השיח התרבותי חייב להיות לנו מקום בעולם היצירה, וחשוב שיהיו לנו בישיבות מגמות כמו אמנות וקולנוע". הישיבה נמנעת ממיון למגמת הקולנוע. "אנחנו סומכים על התלמידים בבחירה שלהם את המקצוע אבל למגמת קולנוע כדאי שיגיעו תלמידים עם מוטיבציה עמוקה ליצור סרט. כי יצירת סרט אינה דומה למבחן בגרות רגיל. זה תהליך ארוך וצריך הנעה פנימית כדי לסיים אותו. הישיבה מסייעת לתלמידי המגמה למצוא את הזמן הנדרש. חדר הקולנוע פתוח לפניהם בכל שעה, ואם הם צריכים לצאת משיעור או לצאת למסע יומיים במדבר מאפשרים להם זאת". המהפכה במגמות הקולנוע ראש ישיבת לפיד מודיעין, הרב שמואל רוזנבאום רויטל שטרן, מפקחת על האמנויות בחמ"ד אב תש״ף 41

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==