אתרוג | אב תש"ף | אוגוסט2020 | גליון 87
יוזמות לאחריות חברתית בהכשרת מורים, אורנה שץ-אופנהיימר זמירה 2020 , מברך, הוצאת מכון מופת בספר זה מכונסים היבטים עיוניים, מחקריים ומעשיים המתארים את המתרחש בתחום האחריות החברתית בזיקה לתחום הכשרת המורים, כפי שאלה משתקפים ביוזמות השונות הצומחות מתוך המוסדות האקדמיים. פרקי הספר, המכונסים בשני שעריו, מלמדים על עושר מחקרי בתחום, על פעילויות שונות המקדמות את היבטיו החברתיים והתרבותיים, על תוכניות מקוריות, על סדנאות ועל קורסים הנלמדים במסגרת מוסדות ההכשרה. כל אלה מתבססים על תפיסות אידיאיות שונות, שהמשותף להן הוא החתירה לפעול מתוך תחושת אחריות חינוכית וחברתית. במובן זה הספר מעמיק את ההתבוננות בתפקידם המסורתי של המוסדות האקדמיים לחינוך כמכשירי מורים, ומצביע על הזיקה ההדוקה שהם מקיימים עם המארג החברתי שבתוכו הם פועלים. פרופ’ אורנה שץ-אופנהיימר, בעלת תואר שלישי בפסיכולוגיה חינוכית מהאוניברסיטה העברית ירושלים. שימשה כמרצה בכירה בתוכנית התואר השני, במכללה האקדמית לחינוך ע”ש דוד ילין עיון בדמות המחנך המשמעותי בבית הספר הציבורי, ד"ר בועז 2020 , צבר, הוצאת מכון מופת המחבר ד"ר בועז צבר הוא ראש החוג לחינוך במכללה האקדמית לחינוך דוד ילין ורכז מדעי הרוח במחלקה להכשרת מורים באוניברסיטה העברית בירושלים. ד"ר צבר מגדיר את הספר כ"חיבור פילוסופי-פדגוגי" העוסק בדמותו של "המחנך המשמעותי" הפועל בבית הספר הציבורי. בספר מועלות שתי טענות עיקריות. הטענה האחת היא כי בתוך קלחת הניסיונות האקדמיים הבלתי פוסקים להגות, לפתח וליישם מודלים או תפיסות פדגוגיות, מצויה אמת פשוטה לפיה הבסיס לחינוך טוב כולל דיאלוג שקיומו אינו תלוי במקום, בזמן או בהצדקות אידיאולוגיות או רציונליות. הטענה השנייה של מחבר הספר היא שהנטייה הרווחת בימינו להשתלח בהסדריו ובשיטותיו של בית הספר הממלכתי-ציבורי היא מופרכת. לתפישתו, דווקא טבעו המבולגן והאנכרוניסטי של בית הספר הציבורי מגלם בחובו פוטנציאלים דמוקרטיים ואנושיים בלתי מבוטלים, בין היתר בגלל שהוא מאפשר לתלמידים להתנסות באופני קיום מורכבים ולא מוכרים. למורים מזמן בית הספר הממלכתי-ציבורי את התפקיד של תיווך המציאות לתלמידים, על הסתירות והמתחים הטמונים בה. הפוטנציאל הטמון בטבעו המבולגן והאנאכרוניסטי של בית הספר הציבורי לקיומו של חינוך משמעותי ולהתקשרות פדגוגית דיאלוגית ואותנטית עם התלמידים, נדון בשער השלישי של הספר. הספר מאיר את פוטנציאל המשמעות שגלום בעבודת המחנך בבית הספר הציבורי, ומבקש לצאת כנגד המגמות המבקשות לצמצמו. בספר משולבות דוגמאות ותובנות פדגוגיות מעשיות. והרצתה בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית. עוסקת במחקר איכותני נרטיבי בתחום הכשרת מורים וזהויות מקצועיות של מורים בדגש על מורים מתחילים. פרסומיה במגוון תחומי החינוך כוללים ספרים ומאמרים בארץ ובכתבי עת בחו”ל. פרופ’ זמירה מברך, בעלת תואר שלישי מאוניברסיטת שיקגו בתחום מדידה, הערכה וניתוחים סטטיסטיים בחינוך. כיהנה כנשיאת המכללה האקדמית לחינוך ע”ש דוד ילין. מילאה שורה מגוונת של תפקידים: מדענית ראשית של משרד החינוך, סגנית הרקטור באוניברסיטת בר אילן, דיקנית הפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת בר אילן וראש בית הספר לחינוך באוניברסיטה זו. פרסמה עשרות רבות של מחקרים בתחומי למידה והוראה. לפתוח דלת מדריך לשיפור ריצה ולרכישת כושר אירובי, שלומי גולדברג, 2017 , הוצאה עצמית הספר לרוץ חופשי עוסק בספורט הריצה והוא מיועד גם לרצים המתחילים את צעדיהם הראשונים בתחום, וגם לרצים מנוסים המעוניינים לשפר את השיא האישי שלהם. חלק מהנושאים בספר: עקרונות מעשיים לאימונים, סוגי אימונים לריצה, מסלולי ריצה, מרוצים מרכזיים בישראל, ריצה בסביבה חמה, תזונה וריצה, פציעות ודרכי מניעה, התמכרות לריצה. מחבר הספר, שלומי גולדברג, מלמד חינוך גופני בתיכון ע"ש הימלפרב בירושלים, שירת כקצין אימון גופני בצה"ל, פרסם מאמרים רבים על חשיבות הפעילות הגופנית ורץ פעיל למעלה מעשרים שנה. לרוץ חופשי ישיבת מרכז הרב, השיח הרבני חינוכי בציונות הדתית על התנגדות ופתיחות לנסיעה לראש השנה באומן, וכן מאמרים שנכתבו על ידי זרח ורהפטיג והרב חיים דוד הלוי על נישואין אזרחיים. מקרב ומרחיק יקיר החינוך הדתי – תשפ"א המלצות על מועמדים לתואר ניתן להגיש 1/10/2020 עד י"ג תשרי תשפ"א 61 פרטים – במודעה בדף אב תש״ף 49
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==