אתרוג | אב תש"ף | אוגוסט2020 | גליון 87
הגות תורנית הרב ראובן דוד* דו שיח משמעותי מעניק איכות חיים מ רכיבי הדו שיח המשמעותי הם: הדיבור, השתיקה וההקשבה. חשוב לדעת מה לדבר, מתי לדבר ואיך לדבר, כמו כן מתי לשתוק ומעל הכול לדעת להקשיב למסרים הגלויים ולא פחות יש להקשיב למסרים הסמויים. נעמוד על כל אחד ממרכיבי השיח, חשיבותו ותרומתו להצלחת הדו שיח, שתעניק לחברה איכות חיים טובה יותר במעגלי החיים שאדם מצוי בהם, משפחה על כל גווניה (זוגיות, הורות וכו'), בעבודה ובחברה. ערך הדיבור ״וייצר ה׳ אלוהים את האדם עפר מן האדמה, ויפח באפיו נשמת חיים, ויהי האדם לנפש חיה״ (בראשית ב׳ ז׳). אונקלוס מתרגם את הביטוי בפסוק ״ויהי האדם לנפש חיה״ ״והוות באדם רוח ממלא״, רש״י ד״ה לנפש חיה ״אף בהמה וחיה נקראו נפש חיה, אך זו של אדם חיה שבכולן, שניתוסף בו דעה ודיבור״. אם כן, מהותו של האדם כפי שמבאר אונקלוס שאחר שניטעה באדם נשמת חיים, העפר יחד עם הנשמה נהיו רוח מדברת, ומבאר רש״י שהיתרון של האדם על בהמה וחיה שיש בו דעה ודיבור. אם כן, ערך הדיבור שבא לידי ביטוי כשאותיות, מילים ומשפטים פשוטים ומורכבים מייצגים את יתרונו של האדם, ועל כן, כאיש מעלה הוא צריך ואף חייב לומר מילים ומשפטים המבטאים דברים מועילים, במחשבה, בהרגשה ובמעשה, וראויים לתת ביטוי של מעלה לאומרם. הרב צבי יהודה קוק זצ״ל בשיחותיו מציין ״הדיבור הוא גילוי וביטוי של המחשבה, הרגש והחיוניות של האדם... הצד הפנימי הזה שבאדם, הצד השכלי, הרוחני והנשמתי בא לידי גילוי על ידי דבורו״. על כן, האדם צריך להיות דרוך וערני לכל מילה היוצאת מפיו, כי היא מבטאת את מהותו. כדי להצליח במשימה זו האדם צריך להיות מפוכח, ובשכלו לנהל את לשונו כי ״מוות וחיים ביד הלשון״. המרקם החברתי של האדם מתהווה על ידי הדיבור. הרי האדם מדבר אל מישהו, אדם המדבר לעצמו זקוק לבדיקה פסיכולוגית, אדם נורמלי מדבר אל מישהו, לכן הדיבור מגלה את החברתיות, הוא נפגש גם עם הצד החברתי שבאדם. ערך השתיקה מובא במסכת אבות (א, י״ז) ״כל ימי גדלתי בין החכמים, ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה, ולא המדרש עיקר אלא המעשה, וכל המרבה דברים, מביא חטא״. המהר״ל מבאר שלגוף טובה השתיקה, כי האדם יש לו כוח הדברי ויש לו כוח השכלי, כוח הדברי הוא בא מכוחות הגוף וכשהוא מדבר הוא לא מפעיל את כוח השכלי ועלול לטעות. על כן, יפה לגוף שישתוק כדי שייתן לכוח השכלי לבא לידי ביטוי בעיון ובניהול החיים ואז הדברים שיאמר האדם יהיו ללא מעידות, וכך מציין ״במה שהאדם בעל גוף, ונפש המדברת כח מוטבע בגוף שאינו כח שכלי נבדל, ראוי לו לגוף השתיקה מן הדיבור״. מובא בגמרא (חולין דף פט, א) ״ומה אומנותו של האדם בעולם הזה? ישים עצמו כאלם״ מבאר החפץ חיים, כדי שאדם יידע להתגבר על קלקול הדיבור חייב להיות ״אומן״ בענייני השתיקה, כי אם אדם מיומן בשתיקה, יידע לדבר רק מה שמוכרח ולא להרבות בדיבור מיותר שזה מביא לחטא. ערך ההקשבה האדם צריך להקשיב לכל דבר שהוא רואה ושומע. ככל שההקשבה משמעותית יותר האדם יכול ללמוד דרכה שיח מלמד ממה שהוא רואה ושומע. (תהילים פרק יט, פסוקים ב – ה) “השמיים מספרים כבוד אל ומעשה ידיו מגיד הרקיע. יום ליום יביע אומר ולילה ללילה יחווה דעת. אין אומר ואין דברים בלי נשמע קולם. בכל הארץ יצא קוום ובקצה תבל מיליהם". דוד המלך מתאר שהשמיים מספרים והרקיע מגיד, ולמרות שלא אב תש״ף 50
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==