אתרוג | אב תש"ף | אוגוסט2020 | גליון 87
כלי נגינה. המחול משולב בסדר היום של הגן: "בבוקר כשהילדים מגיעים מתנגנת ברקע מוזיקה קלאסית. בהמשך, סדר היום נקבע על ידי הילדים ולא על ידי השעון. אחרי שנפרדו מההורים הם מתפזרים לפעילות חופשית בפינות הגן. בשעה תשע אני מכניסה אותם לריקוד הראשון של הבוקר. זה ריקוד השמש. עומדים במקום עושים תנועות, ומבצעים כל מיני תרגילים כגון ללכת ימינה, ללכת שמאלה, להסתובב, ללכת אחד אחרי השני. “אחר כך אנחנו יושבים לתפילה ופותחים את שולחנות היצירה. לאחר ארוחת עשר נכנסים למפגש. בהתאם לנושא שהיה במפגש ולפי השאלות של הילדים, יוצאים לעוד ריקוד. בסוף היום יש לנו שוב ריקוד, לפני שההורים מגיעים לאסוף את הילדים. לחבר בין תנועה לתוכן לימודי צדוק טוענת שתחום המחול מקפל בתוכו פוטנציאל חינוכי בעל משמעות. "הילדים מפתחים תפיסה מרחבית באמצעות מחול ומפנימים אוריינות תנועתיות, ארגון וסדר. הם מפתחים יכולת להקשיב למוזיקה ולהיות יצירתיים. ילד הוא תנועתי מטבעו. נכון שאנחנו רוצים שהם גם יישבו, שיידעו להיות ממוקדים, אבל צריך לזכור שילדים דקות. אם 20-10 יכולים לשבת ברציפות הם נדרשים לשבת יותר, זו כבר בעיה. בנקודה זו המחול יכול לסייע. אם מחברים בין תנועתיות לתוכן לימודי, אפשר לייעל את הלמידה". באמצעות תנועתיות ילדים בגן סנונית לומדים מושגים כמו מעגל, טור, שורה, זוג, הליכה זה אחרי זה. “כשהילדים בגן למדו מה זה מעגל, לימדתי אותם גם איך לפתוח מעגל. הם לומדים לספור באמצעות צעדים ולומדים כיוונים בעזרת צעדים: צועדים קדימה ואחורה, ימינה או שמאלה. כשלמדו למחוא כפיים לימדתי אותם למחוא כפיים מלמטה למעלה, ומלמעלה למטה. הם הפנימו בקלות את המושגים הללו ואני רואה את התוצאות. אם הייתי צריכה בעבר לעבוד קשה כדי להכין אותם למסיבה, היום הם זורמים. עומדים, מסתובבים. נותנים יד, יודעים את הצעדים”. המחול מרגיע מעבר לתפיסה המרחבית צדוק מדברת על כך שהמחול משרה רוגע על הילדים: “כשאני משמיעה להם מוזיקה, הם רוקדים בעצמם וממציאים ריקודים, יוצרים מעגלים ורוקדים. הם נעשו מיומני תנועה. מבחינים מתי המוזיקה שקטה ומתי רועשת ומתנועעים בהתאם. בכל פעם אני משמיעה מוזיקה אחרת והם מתאימים את תנועותיהם למוזיקה”. מצטיינים במחול לדברי צדוק, ניתן לזהות כישרונות בתחום המחול כבר בגיל צעיר: “יש אצלי ילד שיש לו כל הסיכויים להיות רקדן, הוא כשרוני במיוחד”. לדבריה אין הבדל ביחס למחול בין בנים לבנות וההורים מעודדים את ילדיהם לפעילויות מחול, בלי להבדיל בין בנים לבנות. “ביום המשפחה ההורים ראו איך הילדים נענים לפעילויות מחול ושאלו איך להפעיל את הילדים בבית. המוזיקה תופשת מקום חשוב בגן שרה צדוק, מנהלת גן סנונית, עם ילדי הגן (צילום באדיבות עיריית קרית אתא) "הילדים מפתחים תפיסה מרחבית באמצעות מחול ומפנימים תנועתיות, ארגון וסדר. הם מפתחים יכולת להקשיב למוזיקה ולהיות יצירתיים. ילד הוא תנועתי בטבעו. צריך לזכור שילדים יכולים לשבת ברציפות דקות. אם מחברים 20-10 בין תנועתיות לתוכן לימודי אפשר לייעל את הלמידה" אב תש״ף 55
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==