אתרוג | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 88

תשרי תשפ״ב 11 למרות הקשיים, מציינת בן יצחק, הקשר עם מורי האמנויות היה החוט החזק שקישר בין הבנות לבין האולפנה בתקופה זו: "המוטיבציה להמשיך לנגן, לרקוד, להציג וליצור בכל מחיר אפשרה לדלג על המכשולים ולקיים הוראה מרחוק בכל מגמות האמנות". האולפנה יזמה פעולות ממוקדות לחיזוק הקשר: "חתרנו לקשר ולמגע בכל דרך. הצוות הגיע עם שי קטן לכל מקום בארץ לפגוש כל תלמידה בביתה, לחזק ולעודד. התקיימו שיחות טלפוניות על בסיס שבועי עם כל בת ועם הוריה. לסיכום המחצית התקיים שיח אישי עם כל בת, יחד עם המנהלת והמחנכת. להידוק הקשר תרמו גם ימי לימוד שהתקיימו לפי המתווים המשתנים, שבתות האולפנה שנערכו בקפסולות, פעילויות ערב חברתיות בהובלת צוות פנימייה, אסיפת הורים בזום ושיעורים פתוחים לקהל ההורים, קרובי משפחה וצוות האולפנה על כל מוריו ובעלי התפקידים". ללמד ציור בלמידה מרחוק פורת סלומון, מייסד ומורה במגמת אמנות, הוא מנהל בית המדרש הגבוה לאמנות פרדס. "אמנות הוא אחד התחומים הקשים ללימוד מרחוק", אומר סלומון "שברתי את הראש מה עושים עם זה. בציור למשל, הלמידה מתרחשת בהערות בונות של המורה על היצירה של התלמידה, בדגשים שהמורה נותן. קשה לתת הערות כאלה בזום או בוואטסאפ. כיוון שהקושי מובן ונוכח, הלמידה מרחוק התמקדה בשיחות על אמנות, אמנות עכשווית ועוד". פורת מספר כי ההוראה מרחוק חייבה אותו ואת המורים האחרים להמציא תרגילים ולנצל את התכנים שמזמן המרחב הביתי. "היו תלמידות שאמרו שאין להן במרחב הביתי פינה לעצמן. היו שנרתעו מהחשיפה למצלמת הזום. אחת התלמידות אמרה שהסיוט שלה זה לראות את עצמה על המסך, וההדרכה שניתנה לה עקפה את הקושי הזה. בכל מקרה ההיכרות בין מורה לתלמידה, נעשתה יותר אישית בגלל ההיחשפות לסביבה הביתית של שני הצדדים. תלמידות ציירו את המטבח והחלונות בבתיהן, צילמו חפצים שיקרים ללבן, וציירו בעזרת חומרים ביתיים, כמו קפה ותה". בנוסף לפגישות האישיות עם התלמידות בזום, הקשר עם התלמידות התהדק בביקורי הבית: "הגענו לכל אחת מהבנות. הבאנו אתנו שי, ערכנו היכרות עם הבית והמשפחה, קיימנו שיחות אישיות ווידאנו בנות 8 . שיש להן תשתית ללימודים מרחוק קיבלו מאתנו מחשבים ניידים חדשים". המורים למוסיקה למדו להפעיל תוכנות מורכבות חגית כפיר, שהקימה את מגמת המוסיקה בהללי שכיום מלמדים בה שישה מורים למוסיקה: "מהר מאוד הבנתי שהמפתח הוא ללמוד את כל המערך המתוקשב של הלמידה מרחוק. משרד החינוך שידרג לנו את הזום, למדנו להפעיל תוכנות ואמצעים טכניים שמשמשים אותנו עד היום. את השיעורים העיוניים אין בעיה ללמד מרחוק, השיעורים המעשיים מאתגרים יותר, התלמידות למדו להגיש תרצה בן יצחק, מנהלת האולפנה: "חתרנו לקשר ולמגע עם התלמידות בכל דרך. הצוות הגיע עם שי קטן לכל מקום בארץ לפגוש כל תלמידה בביתה, לחזק ולעודד. התקיימו שיחות טלפוניות על בסיס שבועי עם כל בת ועם הוריה. לסיכום המחצית התקיים שיח אישי עם כל בת, יחד עם המנהלת והמחנכת"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==