אתרוג | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 88

תשרי תשפ״ב 52 ארון הספרים ית ִ ר ְ ב ִ ע ְ ה בּ ָ לּ ִ ק מ ַ ר י אהוד מנור בין ה"אני" ֵ שיר ל"אנחנו", גל מנור, מכון מופת, עמ' 332 ,2021 י אהוד ֵ ית, שיר ִ ר ְ ב ִ ע ְ ה בּ ָ לּ ִ ק מ ַ ר מנור בין ה"אני" ל"אנחנו", הוא ספרה של ד"ר גלי מנור, בתו של אהוד מנור, חוקרת ומרצה בכירה לספרות אנגלית במכללת לוינסקי לחינוך ובמכללת סמינר הקיבוצים. אהוד מנור, חתן פרס ישראל ), הוא 1998( בתחום הזמר העברי מהפזמונאים הבולטים והמשפיעים של דור המדינה. בין שיריו שהפכו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית: "בשנה הבאה״, ״ימי בנימינה״, "הבית ליד המסילה", "אין לי ארץ אחרת", ״אחי הצעיר יהודה״, "ללכת שבי אחרייך", "ילדותי השנייה", ו״ברית עולם״. במבוא לספר, הכתוב בצורה בהירה ונגישה, כותבת ד"ר מנור: "אני רואה בספר הזה ניסיון להבין את אבא על המכלול [...] זהו תהליך של התקרבות, אך בה בעת גם של התרחקות, מלאכה של פירוק והרכבה [...] דווקא אחרי מותו נדמה לי שאני מכירה אותו טוב יותר מאשר אי פעם. ההתרחקות הזאת, באמצעות העין האקדמית, מאפשרת לי להבין את נרטיב הזהות שלו, את יצירתו ואת חייו. אבא שייך לדור הראשון של ילידי הארץ, דור שעל כתפיו משא כבד - עתיד המפעל הציוני. את המשא הזה הוא נשא בלב אוהב, אך גם כבד ומפוצל". ריבית של מעשים טובים אליעזר ד. יפה סיפורו של חלוץ חברתי, אלישיב רייכנר פרופ' אליעזר יפה היה דמות מופת וחלוץ חברתי. הוא נמנה עם מייסדי ומורי בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, ובראשית שנות השבעים כיהן כמנהל המחלקה לשירותי קהילה ומשפחה בעיריית ירושלים. כראש ועדת הקבלה של בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, הוא עמד על כך שיתקבלו ללימודים גם סטודנטים בעלי מוטיבציה ללא בגרות ברמה הנדרשת, והם הצליחו בלימודים לא פחות מעמיתיהם. הוא תרם להסדרה החוקית של אימוץ ילדים ממדינות זרות, ופעל לשקיפות בעולם העמותות והמלכ"רים באמצעות הקמת אתר העמותות גיידסטאר. פרופ' יפה ייסד את "האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית" , בעקבות גל העלייה הגדול מברית המועצות 1990 בשנת ומאתיופיה, ומאז עמד בראשה כנשיא בהתנדבות. האגודה נחשבת כארגון הגדול בעולם למתן הלוואות ללא ריבית. פרש לגמלאות מהאוניברסיטה העברית ושימש כראש 2000 בשנת משותף של "המרכז לחקר הפילנתרופיה" באוניברסיטה העברית. את ההשראה להקמת האגודה להלוואות ללא ריבית, קיבל מהרמב"ם שגרס כי המעלה הגבוהה ביותר בצדקה היא לתת לנזקק הלוואה או מקום עבודה, שיאפשרו לו להיות עצמאי ולשמור על כבודו. האגודה להלוואות ללא ריבית הפכה לימים לקבוצת "עוגן", שעתידה להפוך לבנק החברתי הראשון בישראל. הספר מוענק כמתנה למי שתורם לקרן ההלוואות על שם . ניתן לרכוש את הספר 247 אליעזר ורבקה יפה ז"ל. מס. הקרן naomieini 1@ gmail . co או בדוא"ל: 050-4012067 ' בטל חינוך לחיים ערכיים בתרבות טכנולוגית 315 ,2019 חנה שחר, הוצאת פרדס עמ' פרופ' חנה שחר לימדה שנים רבות בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן, וכיום היא מלמדת במכללה האקדמית ע"ש א.ד. גורדון בחיפה. זהו ספרה השישי המצטרף לשורה ארוכה של מחקרים שפורסמו בישראל ובעולם. כיום היא מתמקדת בחשיבות החינוך הערכי ובדרכים להערכתו בעידן שבו אנו חיים: שאלות עקרוניות על הידע שיש להעביר לצעירים, כיצד להתמודד עם השפעת התקשורת הטכנולוגית ואיך לעצב מערכת חינוכית מעודכנת. בין פרקי הספר: סקירת החשיבה על ערכים, ניתוח הקשיים והאפשרויות העומדים בפני חינוך לערכים, ערכים בבית הספר, הכשרת מורים לחינוך לערכים, היערכות בית ספרית לחינוך לערכים. פרקי הספר מבוססים על מחקר עדכני ועל הוגי דעות שעסקו בנושא. לחבר את האיים ליבשה התמקדות מערכתית בלמידה מעמיקה כתנאי לשיפור החינוך, ,2020 , ענת זהר, הוצאת מגנס עמ' 335 פרופ' ענת זהר שימשה בין השנים כיו"ר המזכירות 2009-2006 הפדגוגית במשרד החינוך. במסגרת תפקידה יזמה ויישמה את מדיניות "האופק הפדגוגי - חינוך לחשיבה" שעיקרה מאמץ להקטין את כמות ההוראה-למידה המשננת, ולהגדיל את כמות ההוראה-למידה המדגישה את פיתוח החשיבה במשולב עם תוכני הלימוד. בספר זה מנסה זהר להשיב על השאלה מדוע קשה כל כך לשפר את מערכת החינוך ומדוע, אף על פי שפרויקטים של חדשנות פדגוגית מצליחים בקנה מידה קטן ויוצרים איים של מצוינות, הם אינם מצליחים לעשות זאת בקנה מידה רחב. וכך, למרות הרפורמות

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==