אתרוג | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 88
תשרי תשפ״ב 56 הגות תורנית ה דיון בפיטורי מורים יכול להיעשות מהיבטים שונים ביניהם היבטים מנהליים, פסיכולוגיים, משפטיים ארגוניים, חברתיים, ביורוקרטיים ואחרים. מאמר זה עוסק בהיבטים ההלכתיים של פיטורי מורים; מתן מענה לשאלות כגון מהם הקריטריונים לפיטורי מורים על פי חז"ל, מהו מקומם ומעמדם של המורים בפיטורין, מהי אחריותו של המורה כלפי תלמידיו ומול מעסיקיו, אופי יחסי עובד ומעסיק, תנאי העסקתו, זכויותיו וחובותיו של המורה, יציבות משרתו, וביטחונו הכלכלי של המורה. ההלכה קבעה קריטריונים ברורים ומחמירים בכל הנוגע לפיטורי מורים. התלמוד הבבלי מצביע על קבוצת בעלי מקצוע, ביניהם המורה או המלמד, שניתנה רשות ביד המעסיק לפטרם בלא , שתלא, טבח, ינוקא התראה מראש. וזו לשון הגמרא: "אמר רבא, ואומנא, וסופר מתא כמותרין ועומדים נינהו. כללא דמילתא כל , שותל מלמד תינוקות (אמר רבא: 1 ." פסידא דלא הדר מותרה ועומד עצים מקצועי, שוחט, ומקיז דם, וסופר העיר - שאין צורך להתרות בהם שיעשו מלאכתם כראוי, אלא הרי זה כאילו התרו בהם, ואם עשו דבר שלא כראוי מותר לסלק אותם מיד מתפקידם). עולה מדברי רבא בתלמוד, שייחודם של כל בעלי המקצוע הנ"ל שאין צורך להתרות בהם שיעשו את מלאכתם כראוי, שכן בעצם התקבלותם לעבודתם הם בבחינת "מותרים ועומדים". הסיבה הסובבת את החומרה היתירה נובעת מכך, שהנזק העלול להיגרם , "פסידא דלא הדר" מאי עשייתם את מלאכתם כראוי ונאמנה, הוא . ואם עשו דבר שאינו כראוי וכשורה רשאי נזק בלתי הפיך כלומר, הממונה לסלקם ללא התראה מוקדמת. על גודל מעלתו וחומרת אחריותו של מלמד התינוקות אומר רבנו גרשום מאור הגולה: "צריכין להיות נאמנים מלמדי התינוקות וסופרים לעשות מלאכתן באמונה וצדיקים במעשיהם, ומי וכל שכן שמלאכתו באמונה זוכה הוא להיות בישיבה של מעלה... מלאכת מלמדי תינוקות שהיא מלאכת שמים שצריכים להיזהר . המסקנה העולה מדברים אלו היא, שכאשר הלימוד 2 " במלאכתם אינו ראוי ואינו כדין, או כשאין המלמד עושה מלאכתו נאמנה, נחשב הדבר לדבר אבד. התלמוד הבבלי במסכת בבא בתרא (שם) מביא מספר דוגמאות של הלכות העוסקות בין השאר בפיטורין של מלמדי תינוקות, שעל פניו אינן מתיישבות עם הגינות ביחסי עובד ומעביד. לדוגמא, אם טעה המלמד בהוראה, הרי הוא "כמותרה ועומד" ומותר לפטרו ללא התראה, כלומר, אין לו זכויות ומעמד של עובד קבוע ובכל זמן נתון רשאי מעסיקו לפטרו. ומדוע? מפני שההוראה . משמע, "פסידא דלא הדר", ו"שבשתא, כיון דעל, על" היא בבחינת בבא בתרא כא' ע"ב 1 שו"ת רבנו גרשום מאור הגולה, סימן עב' 2 הנזק הנגרם מהוראה שגויה הוא נזק בלתי הפיך, נזק שאי אפשר לתקנו. דעתו של רב דימי מנהרדעא מחמירה אף יותר. לדעתו, מותר לפטר מלמד תינוקות גם אם לא טעה ולא שגה בהוראה, אלא שנמצא מלמד תינוקות אחר טוב יותר שעולה על קודמו בידע, "דגריס טפי", כלומר שלמד יותר מחברו. רבא חולק על רב דימי בטענה שאם ימנו אחר שהוא טוב וידען "דלמא אתי לאיתרשולי". מחברו, יבוא הידען ויתרשל במלאכתו לדעת רבנו גרשום, אין מסלקים את המלמד הראשון, בגלל החשש שמא המלמד השני יתפאר בלבו שאין טוב כמוהו, "ולא יירא "כל שכן שיסלקהו". וכן פירש גם רש"י. נגד דעה זו סובר רב דימי "קנאת סופרים תרבה חכמה". כלומר, אותו מלמד דגריס טפי", שמינו אותו תחת חברו, מאחר והוא ידען יותר, יקפיד על עצמו יותר, וירבה ללמוד, וייטיב ללמד, כדי שלא יסלקוהו. רבנו אשר בן יחיאל (רא"ש – מגדולי הפרשנים של התלמוד) פסק "מסלקינן ליה דמזדהר למיגרס טפי במחלוקת זו דווקא כרב דימי: . וכן 3 משום קנאת סופרים... והלכתא כרב דימי דבתראה הוא ליה" "אם יש כאן מלמד שלומד לתינוקות ובא אחר טוב פסק רבנו יעקב . 4 " ממנו מסלקים לראשון מפני השני יש לציין כי בבואו לפסוק הלכה למעשה סייג הרא"ש את דבריו "מי ששכר מלמד לבנו ללמדו שנה אחת, ובתוך השנה מצא ופסק טוב ממנו, אם יש להוציא מן הראשון לתת לו, דע כי כיון ששכרו לזמן קצוב והתחיל במלאכתו, אינו יכול להוציאו תחת ידו תוך זמנו, . משמע שאם כבר שכר אדם מלמד 5 אם אינו פושע במלאכתו" לבנו ואחר כך מצא מלמד טוב ממנו, אינו יכול לפטר את המלמד הראשון, אלא אם פשע במלאכתו. וכן כתב הרדב"ז (א, רפה) שאם נמצא מורה טוב יותר מהמורה הראשון מותר לפטרו ובלבד שישלם את שכרו עד תום ההסכם. אולם אסור להעבירו לתפקיד אחר אפילו אם הוא קל יותר מלימוד, משום שבמלאכת הלימוד ישנה תועלת גם למורה ואם יחליף את תפקידו עלול המורה להינזק. במחלוקת זו אנו מגלים את חולשתו המקצועית של המלמד בשיא נחיתותה ואת חוסר הביטחון ביציבות משרתו ובמעמדו הכלכלי שהם בבחינת חרב פיפיות. מחד, חל עליו איסור מוחלט לטעות בהוראתו שמא יסלקוהו, ומאידך, גם אם לא יטעה ויימצא אחר טוב הימנו, עליו לחשוש למקום עבדותו. בנושא זה פסק מרן בשולחן "מלמד תינוקות שמניח התינוקות ויוצא או שעושה מלאכה ערוך: אחרת עמהם או שמתרשל בתלמודו הרי זה בכלל ארור עושה מלאכתו רמיה. לפיכך אין להושיב מלמד אלא בעל יראה מהיר פסקי הרא"ש, בבא בתרא, פ"ב סי' ח-ט 3 טור יו"ד סי' רמה' 4 שו"ת הרא"ש כלל קד סי' 5 פיטורי מורים בראי ההלכה וספרות חז"ל אורן פרג'ון*
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==