שיעור חופשי / תשרי תשעח / ספטמבר 2017 / גליון 123

אקטואליה מ גמת הביוטכנולוגיה הוקמה לפני שנה, וכיום לומדים בה 20־ כ תלמידים ברחבי הארץ. 6,500־ כ זהו תחום מדעי המשלב מחקר, פיתוח ושימוש במערכות ביולוגיות (ברמה תאית־מולקולרית), לתועלת האדם והחברה. מפמ"רית המגמה במשרד החינוך היא יהודית דסקלו, העובדת בתחום ההוראה זה שני עשורים והיא בעלת תארים בהוראת המדעים ובייעוץ חינוכי מהמרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה. שלושה מקצועות מהווים את שדרת התוכן המקצועי של המגמה: מקצוע בסיס - כימיה, ביולוגיה או פיסיקה, לביסוס הידע המדעי (אינו בתחום אחריות המפמ"ר); מקצוע מוביל - מערכות ביוטכנולוגיות, לביסוס יח"ל; 5 תשתית הידע בביוטכנולוגיה, ברמת ומקצוע התמחות - יישומי ביוטכנולוגיה, פרויקט יח"ל. הלימודים במקצוע 5 או 3 גמר ברמה של המוביל ובמקצוע ההתמחות מתחילים בכיתה י' ומסתיימים בכיתה י"ב. המגמה מתאפיינת ברב־תחומיות יישומית, ומהווה צומת שבו מתאגדים מדעי הבסיס, טכנולוגיה מתקדמת ותעשייה. יישומי הביוטכנולוגיה הם בתחומים רבים ומגוונים כמו ריפוי ואבחון, תרופות, מזון, חקלאות, איכות הסביבה, קוסמטיקה, ביואנפורמטיקה, ננו־ביוטכנולוגיה ועוד. מערך הלימודים במגמה חושף את התלמידים לענף מדעי מרתק הנמצא בתנופת התפתחות, ומקרב אותם לנעשה בתעשייה ובמחקר תוך הדגשת האופי הרב־תחומי שלהם. מערך הלמידה ,21־ מושתת על התפישה המדעית של המאה ה לפיה מדע יישומי הוא נדבך־על למדעי הבסיס, ומהווה את חוד החנית בהתפתחות התעשייה, הרפואה והחקלאות. תוכנית הלימודים הייחודית כוללת, בנוסף ללימוד מקצועות מדעיים ברמה מוגברת, גם הרחבה בביו־קטליזה ובהנדסה גנטית - מקצועות המהווים את התשתית ללימוד מגוון טכנולוגיות מתקדמות הקשורות בנושאים שבחזית המחקר המדעי, כמו תהליכים תעשייתיים מתקדמים, אימונו־דיאגנוסטיקה, אימונותרפיה, תרביות רקמה, ביואינפורמטיקה ועוד. הלימודים במגמה כוללים לימוד תכנים עיוניים, התנסות מעבדתית ברמה מתקדמת ובסביבה מתוקשבת, סיורים וימי עיון בתעשייה ובמוסדות מחקר, קריאה מדעית ושימוש מושכל במערכות מתוקשבות וכן ביצוע פרויקט גמר בנושאים יישומיים מתקדמים. במסגרת ההתמחות "יישומי ביוטכנולוגיה" מבצעים התלמידים פרויקט חקר יישומי במוסדות מחקר ובתעשייה, תוך התנסות מעשית ולמידה פעילה, יח"ל. 5 בהיקף של הפרויקטים הם פורצי דרך בתחום המחקר המדעי. כך למשל, תלמידי התיכונים "עמל ב'" בפתח תקוה, "ליידי דייויס" בתל אביב ו"היובל" בהרצליה, חוקרים במכון ויצמן את חלבון , שהוא חלבון טבעי "אנטי-סרטני" המגן P 53 על תאים בתנאי העקה מפני מחלת הסרטן; ואילו תלמידי "אורט אבין" ברמת גן ו"שבח מופת" בתל אביב חוקרים במעבדתה של פרופ' אורית שפי מהפקולטה להנדסה והמרכז לננוטכנולוגיה באוניברסיטת בר אילן את השפעתם של ננו־ חלקיקים על מיון תאי עצב, במטרה להכיר כלים ננוטכנולוגיים לשיקום עצבי. ד"ר ליאורה סגל, רכזת המגמה בתיכון ליידי דיוויס בתל אביב, מספרת: "אחד התלמידים אמר לי שבזכות השיעורים בביוטכנולוגיה, הוא מסביר , מעבר DNA למשפחה שלו מה זה בדיוק בדיקות למה שאמרו בחדשות. תלמיד אחר אמר בסוף י"ב שזה המקצוע היחיד שבו לימדו אותו באמת לחשוב באופן מדעי, ולא רק לדבר על  המדע. "תלמידה באמצע י"א אמרה לי: 'בביוטכנולוגיה אני לומדת את כל מה שמעניין במדע, כי אני נתקלת פעמים רבות בחומר הנלמד בחיים האמיתיים'. בוגר שלי, עתודאי ברפואה, אמר לי כשנפגשנו כשנה לאחר סיום לימודיו: 'בזכות הלימודים בביוטכנולוגיה היה לי ממש קל בשנה הראשונה ברפואה כי למדנו חלק גדול ממה שלומדים שם כבר בתיכון, ואני הייתי זה שמסביר לסטודנטים אחרים'. אין ספק כי התלמידים לומדים לימודים מעניינים ומאתגרים, ויודעים להוקיר על כך תודה וכן להכיר בייחודיות של המקצוע". מגי מועלם, רכזת מגמת הביוטכנולוגיה ב"דנציגר דרכא" בקרית שמונה, המונה תלמידים בכיתות י' עד י"ב, אומרת כי 70 "ייחודה של המגמה הוא ביכולת לייצר עבור הילדים רלוונטיות, אתגר, הוראה מגוונת ומשתפת. תחום המדעים מחייב למידה מתמדת גם מצד המורה, ולא פחות מכך, מצד התלמידים. עם הזמן למדנו שהקשרים הגלובליים מייצרים אווירה מסקרנת, וכי עבודה מול קבוצות אחרות בישראל או בעולם מקדמת את המוטיבציה של התלמידים ומעוררת שיח מדעי משמעותי, מעין תחרות חיובית. "מגמת הביוטכנולוגיה נהפכה לספינת הדגל של בית הספר. בזכות כוח רצון ואמונה גדולה, לצד עבודה מאומצת, ייצגנו את תוצרי העבודה המעבדתית בתערוכות ובכנסים בארץ ובעולם, ואף זכינו פעמיים (מדליית כסף MIT ומדליית זהב) בתחרויות בינלאומיות במכון בבוסטון. הישגי הבגרות נהפכו לתוצר נלווה ולא לתוצר העיקרי, מאחר שההנאה וההנעה בלמידה הן הרווח הנקי של תלמידי המגמה". דקל אופק, תלמידת י"ב ב"דנציגר דרכא", מספרת כי "עבורי המגמה פתחה אופק חדש להצלחה. היו ימים מתסכלים ועמוסים שבהם כל מה שרצינו היה להיעלם, אבל למדנו שניתן להתמודד ואסור לעולם להתייאש. גילינו איך לפרק ליחידות קטנות את הקושי וללכת איתו עד שפותרים את העניין. הקשר לצוות היה כיפי, כמו משפחה. מבחינתי, החוויה שאני לוקחת מהתיכון היא התחרות בבוסטון, שבה, אף שעבדנו קשה, הבנו שאם יש מטרה שאנחנו מעוניינים בה - השמים הם הגבול". ראובן שבת המדע של המחר חוד החנית של המחקר המדעי והרפואי יתמלא בשנים תלמידי מגמות הביוטכנולוגיה 6,500־ האחרונות בכ ברחבי הארץ - המעמיקים במחקר ובלימודים תיאורטיים כדי ליישם אותם בשלל תעשיות מתקדמות זו המגמה תלמידי מגמות ביוטכנולוגיה. ענף מדעי מרתק הנמצא בתנופה צילום: עינב זינתי "פרס שלום לוין" לשנת תשע"ז הוענק לבית הספר התיכון עירוני ג', חיפה כמו בכל שנה, גם בתשע"ז העניקה עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות (מייסודה של הסתדרות המורים) את "פרס שלום לוין". מטרות העמותה הן לקדם את הוראת השואה ולטפח בקרב מורים ותלמידים מודעות ורגישות לסכנת הגזענות והאנטישמיות. "פרס שלום לוין" מוענק על ידי העמותה לבתי ספר ולצוותי מורים על פעולה ייחודית בהוראת השואה והחינוך למאבק בגילויי גזענות ואנטישמיות; על שיתוף נרחב וראוי של התלמידים ואווירה חינוכית למופת; ועל עבודה מסורה, אחראית ומבורכת של הסגל החינוכי. 2017 ספטמבר < שיעור חופשי 10

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==