שיעור חופשי / תשרי תשעח / ספטמבר 2017 / גליון 123

שרבי. ההורים השתתפו בחלק מהפעילויות, והוזמנו להעלות שאלות מול אנשי מקצוע. התוכנית נחתמה במפגש חווייתי אחר הצהרים, שבו הוצגה מצגת והילדים סיכמו את התהליך שעברו. לקט ישראל – ארגון שמטרתו להעביר עודפי מזון לעמותות ומוסדות סיוע. מודיעין נפגשים באמצע ביקרה נבחרת המגשרים הצעירים 2017 במאי של בית הספר "אלונים" במודיעין בבית משפט השלום בירושלים. נבחרת המגשרים מורכבת מתלמידים נבחרים משכבות ה'-ו', שעברו קורס גישור בהנחיית יועצת בית הספר, יפעת הוועדות בבית 13־ ויזל. הנבחרת היא אחת מ הספר, והיא מהווה מנהיגות צעירה המשמשת דוגמה להתנהגות ראויה ולתקשורת חיובית בין תלמידים, עוזרת בהטמעת השפה הגישורית בבית הספר ומסייעת בפתרון סכסוכים בין הילדים. הביקור בבית המשפט כלל שיחת פתיחה וסיור באולמות בית המשפט השלום בהנחיית בת שבע אזולאי, סגנית המזכירה הראשית בבית המשפט. לאחר מכן התלמידים צפו במשפטים שהתקיימו באולמות הפתוחים לציבור ונחשפו למערכת המשפט בפועל. בסיום היום נפגשו התלמידים עם השופטת שרון לארי בבלי, שסיפרה להם על מערכת המשפט בישראל, הרחיבה על תהליכי גישור וענתה על שאלותיהם. "היסוד שעל פיו פועל בית הספר הוא "אדם, חברה, סביבה", אומרת מנהלת בית הספר, מיכל מילר. "בחרנו להתמקד בשלושה מעגלי אחריות: אישי, חברתי וסביבתי. אנחנו מנסים להחדיר את הדאגה לא רק לעצמי, אלא גם למה שקורה מסביב. לפני שלוש שנים, אחרי הרצח של שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה בעיר, החלטנו לחדד את החינוך לקבלת האחר ובנינו תוכנית ערכית חברתית שנקראת 'קסם': קבלה והיכרות, סובלנות ומעגלי נתינה. "הרעיון שלנו הוא שאם נצליח לממש את שלושת העקרונות הללו, יכול להיות פה טוב יותר. אם נכיר את האחר, אם נדע מה עושים כשלא מסכימים עם האחר ואם כל אחד יבין שיש לו אחריות לחברה והוא צריך גם לתת. כשהוצע לנו לבקר בבית המשפט, זה התחבר נפלא לנושא האחריות החברתית. יש לנו אמנה בבית הספר, והיא מזכירה את הכללים והחוקים שכולנו חיים לפיהם, כי החברה של בית הספר לא מאוד שונה מהחברה שבחוץ. הביקור בבית המשפט היה הזדמנות להראות לילדים איך הדברים נעשים בעולם האמיתי”. תהליך הגישור כולל חמישה שלבים. הכנה - איסוף מידע על הקונפליקט, אישור - תיאור התהליך והסכמת הצדדים לקחת בו חלק, הקשבה – הקשבה לצדדים וזיהוי רצונות וצרכים, משא ומתן - הידברות וחשיבה על פתרונות, הסכם - בחירת הפתרון ובניית מתווה ליישום. מ.א לב השרון מכפילים ושרים תלמידי כיתה ד' מבית הספר "לב הפרדס", במועצה אזורית לב השרון במחוז מרכז, פתחו את השנה החדשה עם שליטה טובה במיוחד בלוח הכפל. המורה עופרה מירנץ החליטה ללמד את התלמידים, שרבים מהם בעלי תפישה שמיעתית, באמצעות שירה. "מתמטיקה זו אהבת חיי, ויש לי המון רצון להעביר את האהבה הזאת לילדים”, היא אומרת. "ראיתי שיש לילדים תפישה שמיעתית טובה, וחשבתי לנסות ללמד את לוח הכפל בעזרת סרטונים ברשת. האפשרות לרתום אמצעים אמנותיים ללימוד מתאימה מאוד לרוח בית הספר, שמובילה המנהלת מאיה גניש, ויצאנו לדרך". התלמידים החלו לשמוע ולשיר שירי כפל מאתרי אינטרנט שונים, והוחלט שינסו ליצור סרטונים בעצמם. כיתה אחת יצרה סרטון לכפולות שבע (למנגינת שיר של סטטיק ובן אל), והכיתה שמירנץ מחנכת קיבלה את כפולת שמונה. כשהכיתה יצאה לטיול שנתי, הילדים ניסו באוטובוס לחבר שיר כזה בעצמם, למנגינת השיר “אדון שוקו” שהלחין יוני רכטר. ההורה המלווה באותו טיול היה המוזיקאי זאביק אלישע נוימן, שבמהלך הלילה כתב להם את מילות השיר. לפרויקט התגייסה אמא נוספת של ילד מהכיתה, השחקנית הילה סורג'ון פישר, והילדים הצטלמו לקליפ שהועלה ליוטיוב. “כל הילדים השתתפו. גם ילדים עם קשיים, שלא תמיד קל להם בשיעורי חשבון”, אומרת מירנץ. "המטרה שלי היא לא רק ללמד מתמטיקה, אלא ללמד את הילדים לאהוב מתמטיקה. נראה לי שההנאה של הילדים מהתהליך, ותחושת ההעצמה שהם קיבלו, תורמת בדיוק לזה". מוזיקה היא דבר "זכיר" מאוד. אנשים שסובלים מאלצהיימר, למשל, עשויים להצליח לשיר או לנגן גם כשזיכרונם ירוד ויכולותיהם האחרות נמוגות. לימור דומב ההצגה "זהות" והתלמידים המשתתפים בה - מבתי הספר "אלהודא" ברהט ו"בן צבי" בקרית גת האמן יעקב אגם ופעילות בהשראת יצירתו ב"דקלים", עמק המעיינות 13 שיעור חופשי > 2017 ספטמבר

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==