שיעור חופשי / תשרי תשעח / ספטמבר 2017 / גליון 123

אחד המודלים בנתיב הוא חדר "מחשבה שנייה", שפועל בבית הספר כעשור. בתהליך של כמה שעות, הצוות בחדר מנחה את הילד לזהות את כוחותיו דווקא מהמקום שבו כשל. "רעיון ההשעיה עומד בסתירה לשאיפה לגרום לילדים להאמין שיש סיכוי לשינוי", אומרת הגלילי וייל. "כדי לאפשר תהליך של תיקון, הגתה המורה יפעת שדה את רעיון החדר: מקום מוגן ובטוח, שמאפשר להבין, לפצות ולתקן. המסר הוא: "אתה רצוי כאן, גם אם טעית. אנחנו מאמינים שאתה יכול גם אחרת. בחר לך נתיב אחר”. התלמיד מוזמן להשתמש בשני מבטים – מבט אחד על עצמו, על הבחירות שעשה ומקור הקושי שהוביל אליהן; ומבט שני על סביבתו, תוך כדי פיתוח אמפתיה לצד השני. לבסוף הוא מכוון לחבר בין שני המבטים, ולמצוא כוח לשתף את הכיתה בתהליך שעבר, למשל במצגת או הרצאה, להתנצל, ולהמשיך הלאה. בית הספר צמח בשנים האחרונות, מבית ספר לכיתות א'-ו' לבית ספר לכיתות א'-ט', והמורה שולמית כהן יצרה תמורות בחדר בהתאם לשינוי. מודל נוסף הוא "כיתה מארחת". בשיטה זו, ילד שלא מאפשר לכיתה ללמוד עובר לכיתה אחרת, ויכול לחזור לכיתתו רק לאחר עבודה על הבעיה”. תוכניות מסוג זה אמורות להראות לילדים שהצוות לא נבהל, ועומד לצידם בצורה אסרטיבית כדי למנוע את ההתפרצות הבאה. אנשי הצוות נפגשים זה עם זה לעתים תכופות, משתפים ולומדים אסטרטגיות התמודדות. “יש משמעות רבה לכך שמורה לא יגיב רגשית אלא עניינית, שיהיה מודע לחשיבות של תגובה מושהית ולא מיידית", אומרת הגלילי וייל. הילדים מבינים את המסר שהמורים נמצאים בצד שלהם. בכל בוקר המורים מתייחסים לכל ילד בשמו, שואלים על אירוע שהיה אתמול, מזכירים שהיום הוא התחלה חדשה. אחרי כל שעה וכל הפסקה הילד מדווח מה עבר עליו. יש סיכום יומי ושבועי עם צבירת נקודות ועם אפשרות לממש אותן. “המסר הוא לא שהילד התנהג יפה ולכן יקבל צ'ופר, אלא שהילד הצליח לגייס את הכוחות ולכן מקבל העצמה. גם כיתה מצטיינת מקבלת הערכה, כמו פיצה או סרט", מוסיפה הגלילי וייל. “ילד מגיע אלינו קודם כל כדי שנגרום לו להאמין בעצמו ובהמשך כדי לחזור לקהילה. הוא צריך לחוות הצלחות כדי להגיע לכך". בונוס על התנהגות טובה בבית הספר "קשת" בנצרת עילית, המיועד לילדים עם אינטליגנציה תקינה והפרעות התנהגות קשות ורגשיות בכיתות א' עד ט', פיתחו שיטה לחיזוק התנהגויות חיוביות והפחתת התנהגויות שליליות. בסיום כל שיעור, לעיני כל התלמידים, המורה מעדכן בתוכנת המחשב התנהגויות חיוביות ושליליות של class dojo התלמידים. הילדים מקבלים פתקים לבנים ושחורים, בהתאם להתנהלותם. על כל התנהגות חיובית מורעפים על הילד פתקים לבנים. “השפה אחידה וברורה לילדים. הם יודעים שהכל מובא בחשבון", אומרת מנהלת בית הספר, עליזה גוטפריד. “דיבור נאות, איפוק, מילוי הוראות וביצוע משימות, כניסה בזמן לשיעור, שמירה על סדר ורכוש – כל אלה יזכו בפתקים לבנים”. הפתקים מצטברים, ובכל יום ראשון מתקיים טקס מצטיינים, שבו התלמידים המצטיינים מקבלים תעודת זהב או כסף וקופונים לפי קריטריונים ברורים. לכל תלמיד יש חשבון בנק באתר הבית-ספרי "סיסמה לכל תלמיד", שבו הוא צובר את הקופונים שקיבל. עם הקופונים התלמידים יכולים לקנות שיעור כיף (כמו נגרות או ספורט) וגם לרכוש מוצרים בחנות הבית- ספרית. אפשר לקנות חטיפים וממתקים, ומי שעומד בכללים ומגלה סבלנות, צובר סכומים גדולים יותר ויכול לקנות גם אוזניות איכותיות, רמקול ואפילו טאבלט. כדי לעזור לילדים שקשה להם במיוחד, או לילדים בתחילת הדרך, אנשי הצוות עובדים דקות, 15 או 10 איתם בטווחי זמן קצרים, של בליווי סטופר - כשלאחר המשימה הם מקבלים חיזוק חיובי והפוגה. “מושכים אותם עד שמגיעים לפרק זמן של שעה, יום או שבוע", אומרת גוטפריד. “וזה עובד. השנה החזרנו לבית הספר בקהילה תלמיד שהיה אימת בית הספר. הוא הגיע עם בעיות כל כך קשות, שאפילו אנחנו נבהלנו. שלומית הגלילי וייל מנהלת "נתיב" ("אבל מרגישה ילדה קטנה”), 50 בת מגבעת שמואל. נשואה לעובד ,23 סוציאלי, ואם לשלוש בנות (בת לומדת פסיכולוגיה, ושתי תאומות במערכת החינוך. 2000־ אחרי צבא). מ לפני כן עבדה במערכת החינוך הלא- פורמלי. במקביל לניהול מנחה מנהלים ומרצה באקדמיה. בשעות הפנאי מתנדבת בעמותת איי-טי למען ילדים עם ניוון שרירים, מתאמנת בחדר כושר ומבלה עם משפחה וחברים. “אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה. מה שמשך אותי להגיע למערכת הוא הרצון לשנות דברים ואני רואה בעבודתי שליחות. אני חיה את בית הספר ונושמת אותו, ומאמינה שבעבודה נכונה, ניתן להביא כל דבר מנקודה איקס לנקודה וואי. השמים הם הגבול”. “ילד מגיע אלינו קודם כל כדי שנגרום לו להאמין בעצמו ובהמשך כדי לחזור לקהילה. הוא צריך לחוות הצלחות כדי להגיע לכך" צילום: תומר אפלבאום 23 שיעור חופשי > 2017 ספטמבר

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==