שיעור חופשי / תשרי תשעח / ספטמבר 2017 / גליון 123
אקטואליה כ בר תשע שנים רצופות מתקיימת תחרות "המורה של המדינה", ומדי שנה הולכת רשימת המצטיינים ומתארכת, ואנו נחשפים לעוד ועוד מורות ומורים מצוינים, המסורים לתלמידיהם 50־ ורואים אותם מקרוב מאוד. כבר למעלה מ מורים מונה הרשימה מרוממת הלב הזאת. רבים מהם אומרים שהחינוך וההוראה הם התחום המעניין והמספק עבורם, והמקצוע הזה הוא בעצם הפרס. חשוב להם שכל תלמיד ותלמידה יקבלו סיכוי של ממש ושאף אחד לא יישאר מאחור; ובאותה מידה, הם מבקשים לטפח אנשים צעירים וסקרנים, בעלי יכולת חשיבה, מלאי חמלה וסובלנות. השנה זכו שבעה מורים בתואר המורה של המדינה, ועבור חלקם לפחות יילך התואר הזה לפניהם ובצדק. בחרנו כמה מהם כדי לשמוע מהם קצת על עצמם, על הדרך שעשו עד כה ועל תפישתם את המקצוע. ראשית, שאלנו אותם מה הופך מורה לאיש משמעותי בעיני תלמידיו. "מורה טוב הוא מורה שמצליח להיות רלוונטי בעיני התלמידים שלו. אדם שהם מרגישים שהם יכולים לדבר איתו לא רק בגובה העיניים אלא בגובה הלב, ומכאן הם יכולים להרגיש שיש להם מקום", ענה אלמוג שילוח, מורה לאזרחות ולהיסטוריה בבית ספר מור בישוב רעות מכבים. הוא מאמין שהיום, אולי אפילו יותר מבעבר, זקוקים התלמידים ליד מכוונת, למילה ולחיבוק מחזקים, ומסכם: "אני חושב שזו ההנאה הגדולה ביותר! ההבנה שיש בידינו את האפשרות להשפיע כל כך". כאשר שואלים את שילוח אם יש לו זיכרון מיוחד ממורה שהיה משמעותי בעיניו, הוא חוזר לכיתה י' ולשיעור בערבית, מקצוע שלא חיבב במיוחד, ואל מורתו רחל שביקשה ממנו בראשית השיעור להביא לכיתה מחק. כשהגיש לה אותו אמרה בערבית "שכראן", והוא ענה לה אינסטנקטיבית, "לא שכר עלא ואג'ב" (בתרגום חופשי, על לא דבר). "באותו רגע עיניה בהקו, היא התרגשה כל כך מהתשובה שלי והודיעה בפני כל הכיתה שאני אלמד במגמה ערבית ואף אשרת בהמשך בחיל המודיעין", הוא נזכר. ״רצה הגורל והמסלול שהיא ראתה עבורי התממש כולו. רחל היא המורה שאמרתי תמיד לעצמי שכאשר אהיה מורה, אני רוצה לגעת בתלמידים כמו שהיא עשתה, אני רוצה להיות משמעותי לתלמידים כמוה". אמירה אבו־מערוף, מחנכת בבית הספר "אלנור" בכפר ירכא, אומרת באותו הקשר כי מורה משמעותי הוא כזה שנוסך בתלמידיו ביטחון ומעניק להם תחושת שייכות. "אני שואפת להפוך את הכיתה לבית חם ולמפעל חיים. להקשיב לתלמידים, להכיל, לפרגן ולהבין, ולהיות אמא וחברה לכל אחד מהם". מתי ידעה שהחינוך יהיה המקצוע שלה לחיים? כמו רבים, גם אבו־מערוף שיחקה עם חברותיה ב"כיתה ומורה", אך תמיד נפל בחלקה תפקיד המורה. "תמיד אהבתי את המורות ושאפתי להיות כמוהן. הכי כיף לעבוד עם התלמידים הצעירים - לקבל אותם מחיק האם ולעשות הכל כדי להקל על המעבר שלהם לבית הספר". ומה בעבודת החינוך מסב לך סיפוק מיוחד? "כשהתלמידים שלי רצים אלי כדי להראות לי את הציונים שלהם וכמה הם השתפרו. זה מלמד אותי שהם השתפרו גם מבחינה רגשית וחברתית. וגם כשהם באים אלי אחרי שנעדרתי ומבקשים שלא איעדר שוב". חוה טרייטל, עוד מורה של המדינה, מחנכת בבית הספר "קשת תלפיות מזרח" בירושלים, משוכנעת שמה שהופך מורה למשמעותי עבור תלמידיו הוא "התחושה שהוא רואה אותם, שהם משמעותיים להתפתחות האישית של המורה. בקשר משמעותי חייבת להיות אצל שני הצדדים תחושה שהם גורמים לשינוי אצל האחר. מורה שמסוגל להשתנות עקב מפגש עם תלמיד, ליצור את עצמו מחדש כמורה ולחשוב על אלטרנטיבות למיומנויות שלו, הופך להיות משמעותי". מאחר שזכתה בשבחים על יכולתה לקיים ולקדם קהילת תלמידים מגוונת, שאלתי את טרייטל איך מעודדים תלמידים להכיל את השוני בינינו תוך יצירת אווירה מעוררת דיאלוג. "הדרך שלי ללמד ילדים להכיל שוני היא כפולה. ראשית, להפגיש אותם עם המשותף. המשותף חייב להיות מידת האנושיות שלנו, השבריריות האנושית שלנו והתלות שלנו זה בזה. מעבר לכך אני מלמדת את הילדים שכאשר בוחנים את שותפות הגורל האנושית מגלים עוד פן, והוא האינסופיות של ההבדלים בינינו". לאלי קופר, מורה ותיק למתמטיקה באולפנת צפירה ובישיבת גבעת שמואל, יש דרכים משלו ללמד את המקצוע באופן שמניב לא רק ציונים טובים בבגרויות אלא גם שבחים מצד תלמידיו. בתשובה לשאלתנו, הוא שמח לגלות את סודו: הוא לעולם לא קורא לתלמיד ללוח, כי זה מלחיץ; לא עורך בחני פתע; מעולם לא העניש תלמיד; לא הוציא תלמיד מהכיתה; ולא שלח למנהל. מה הוא כן עושה? "כשאני מסביר הם לא כותבים, רק מקשיבים. לאחר מכן אני מכתיב להם את החומר בצורה מסודרת. אני יושב איתם שעות אחרי הלימודים ועובד יחד איתם בסבלנות רבה. תלמיד שלא מצליח מקבל תמיד הזדמנות נוספת. אני משכנע אותם שאין כזה דבר מישהו שלא מבין מתמטיקה". לשאלה איזו עצה יעניק למורה בראשית הדרך, עונה קופר בתמציתיות: "שיזכור שהחינוך הוא הדבר החשוב ביותר. שיחנך את התלמידים לדרך ארץ ויושר. שירגיש שהם הם כמו ילדיו הפרטיים, ועליו להיות רגיש ואנושי כלפיהם ולהוציא מהם את המקסימום". אבו־מערוף מציעה למורים החדשים ללמוד לאהוב את עבודתם, לגלות את נקודת האור המסתתרת בכל תלמיד, לטפח אותה וממנה להצמיח אותו. ואילו טרייטל מסכמת: "העצה הכי חשובה שלי למורה בראשית דרכו היא לסלוח לעצמו, לתלמידיו ולהוריהם. לב פתוח, צניעות וענווה ויצירת חברותא עם מורים - כל אלה הם השביל הבטוח לחצות בו את ההתנסויות הראשונות. מעבר לכך הייתי מציעה לכל מורה לנסות לחזור מדי פעם לימי ילדותו. לזכור את חוסר האונים, את השובבות ואת החלומות הגדולים, ולהנכיח את הילד שבו בתוך הכיתה". יעל אפרתי אנחנו שאלנו - המורים של המדינה ענו ארבעה מתוך שבעת המורים הנבחרים מספרים ל"שיעור חופשי" מה לדעתם הופך מורה לדמות משמעותית בעיני התלמידים, מתי החליטו לעסוק בהוראה - ואיזו עצה הם מעניקים למורה טרי טקס המורה של המדינה - אלי קופר (בתמונה מימין, עם עניבה) ואלמוג שילוח (בתמונה משמאל) מקבלים את הפרס. לחנך לדרך ארץ ויושר צילומים: רועי פלצמן אמירה אבו מערוף (בתמונה מימין) וחוה טייטל מקבלות את הפרס. ללמד ילדים להכיל את השוני צילומים: רועי פלצמן 2017 ספטמבר < שיעור חופשי 6
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==