שיעור חופשי / תשרי תשעח / ספטמבר 2017 / גליון 123
אקטואליה " בני הנוער שלנו מתמודדים עם כל כך הרבה אתגרים, ולא תמיד הם יודעים לבקש עזרה - אבל אנחנו לא באים לעודד אותם אלא לדרוש מהם". כך אומרת עדי כהן־לוי, מייסדת ומנכ"לית דרייב, עמותה שמטרתה לסייע למימוש הפוטנציאל של צעירים באמצעות כלים מעשיים, במטרה לחזק את החוסן האישי שלהם, להגביר את המוטיבציה ולסייע בהתמודדות עם אתגרים. "כשאתה דורש מבני הנוער דווקא במקומות היותר חלשים שלהם, זו למעשה הפעם הראשונה שבה אומרים להם שמישהו סומך עליהם. לעתים זו הפעם הראשונה שאותו צעיר או צעירה לוקחים את עצמם בידיים ומבינים שנותנים להם אחריות. בתוכניות שלנו הבנו שזה הסוד: לדרוש מהם". כהן־לוי, לצד רשימה מכובדת של אנשי חינוך ופעילים חברתיים מרחבי הארץ, השתתפה לאחרונה ב"ביחד נעשה את השינוי", כנס שיזמה עמותת המורים במטרה להאיר את פועלם של יחידים וגופים שלקחו על עצמם אחריות מתוך רצון לחולל שינוי בחברה הישראלית. בדרייב, ממשיכה כהן־לוי, יש אנשי סגל מיוחדים שלכולם שני מאפיינים משותפים: "אלה אנשים שבאמת רוצים חברה טובה יותר, אנשים ערכיים שעושים את מרבית העבודה בהתנדבות. הדבר השני שהופך אותם למעוררי השראה והשפעה הוא שהחיים לא חייכו אליהם. הם התמודדו עם מורכבות או עם טרגדיה בחייהם, והמשיכו הלאה. אנשי הסגל נדרשים לחשוף במפגשים הראשונים עם התלמידים והמורים שהם עברו קושי בחייהם. ברגע שמי שעומד מול אחד מאנשי העמותה מבין שהוא יודע מה זה קושי - הוא מוכן ללמוד מהם איך להתמודד". דבריה של כהן־לוי נאמרו לכתב "מעריב" עפר לבנת, שפרסם אותם, כמו גם סיפורים אחרים שתקראו בהמשך, כחלק משיתוף הפעולה של עמותת המורים עם "מעריב" בפרויקט החברתי "חלום של חינוך". הפרויקט מבקש להפנות זרקור אל אנשי חינוך שפועלים למען שוויון הזדמנויות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בארץ. ג'ינה מרום, מנכ"לית עמותת המורים בהסתדרות המורים ומיוזמי הכנס, לא הופתעה מהכוחות והחזון שמאפיינים את אנשי החינוך הפועלים בתחום החברתי, מאחר שלרבים מאלה שבוחרים בתחומי החינוך וההוראה יש חלום לשפר את המצב הקיים - לא פעם בדרכים בלתי-ממסדיות. "המציאות שלנו כיום מורכבת ביותר, גם בגלל החיים המאוד מהירים וגם מאחר שהכלים שעומדים לרשותנו אינם פשוטים כבעבר. אבל יש חלקים גדולים בציבור שזקוקים לעזרה, לדרבון וליד מכוונת כדי להשתלב בעולם העכשווי", מסבירה מרום. לדבריה, הכנס שנערך לאחרונה הוא רק יריית הפתיחה, וכבר נקבע מועד לכנס הבא שייערך בדצמבר הקרוב, גם הוא בסימן "ביחד נעשה את השינוי". גם בכנס זה ייחשפו עובדי הוראה ופעילים חברתיים שכבר עושים את השינוי בשטח. כך, הביא לבנת גם את סיפורו של יקיר פרטוש, משתתף נוסף בכנס, שהקים את "גברת עם סלים" - פרויקט שבו בני נוער וסטודנטים מסייעים לקשישים בסחיבת סלי הקניות לבתיהם. פרטוש הגה את הפרויקט במהלך לימודי התואר הראשון שלו במדעים, כשכמו תמיד, הכל התחיל במקרה. הוא ראה בתחנת האוטובוס מודעה המעודדת יזמים קטנים לפעולה ונזכר בקשישה שראה בשוק מחנה יהודה ועזר לה לסחוב את סליה הכבדים לביתה. בתוך זמן לא רב הצליח לגבש קבוצת מתנדבים וסטודנטים שהגיעה לשוק באופן קבוע ועזרה לקשישים. בהמשך התרחב הפרויקט לשווקים שונים, ומופעל באופן קבוע בירושלים ובבאר שבע על ידי בני נוער במסגרת "מחויבות אישית" בבית הספר. הצלחתו של המיזם וערכיו החברתיים שינו גם את חייו של פרטוש, שעבר הסבה לתחום החינוך וכיום הוא מנהל פיתוח חינוכי בעמותת חינוך לפסגות. במקביל, הוא שוקד על מיזם חינוכי שמטרתו לחזות את עתידו של תלמיד בכיתה ז' עד לשלב השלמת הבגרויות, כדי שיקבל את כל המשאבים הדרושים לו מבחינת בית הספר. זאת, לדבריו, כדי להביא תלמידים להצלחה שמעבר לתחזית. כשהוא נשאל על שאיפותיו לעתיד, פרטוש מסביר כי האתגר העיקרי של החינוך בישראל הוא להביא לכך שתלמיד מהפריפריה יקבל את מה שמקבל תלמיד במרכז, במטרה לצמצם את הפערים. "לא יכול להיות שבפריפריה נולדים אנשים טיפשים יותר מבמרכז. אני לא חושב הפרויקט החברתי "חלום של חינוך" חושף את פועלם של אלה שלקחו על עצמם את המשימה לקדם תלמידים מהפריפריה בשלל דרכים - מגלישת גלים ועד סיוע לקשישים הופכים חלום למציאות 2017 ספטמבר < שיעור חופשי 8
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==