11
2010
אוגוסט
עט השדה
האינטרנט הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. בשנים
האחרונות, בייחוד נוכח התרחבות השימוש ברשתות
חברתיות ובערוצים לשיתוף תוכן גולשים, נוצרו
מרחבים חדשים שצובעים את הפעילות האישית
והחברתית שמתנהלת בהם בגוונים נוספים.
מה מייחד את הצרכים ה"חדשים" של התלמידים
בתקופה זו? כיצד נתאים את השירותים שלנו
כדי להבטיח התייחסות גם לצרכים אלו? שאלות
אלה מונחות על שולחן העבודה שלנו בשירות
הפסיכולוגי-ייעוצי, והן מציבות לפנינו אתגרים
חדשים.
אצביע כאן על כמה סוגיות שעולות לדיון, על
תובנות שמסתמנות ועל כיוונים יישומיים שהולכים
ומתהווים.
להתנהלות האישית והבין-אישית במרחב
האינטרנט מאפיינים ייחודים, שונים ממאפייני
ההתנהלות המוכרת לנו במרחב הפיזי. ההתחברות
באמצעות טכנולוגיה והריחוק הגאוגרפי יוצרים
תחושה שאנחנו לבד, ותחושה זו, בד בבד עם
תוכני המפגש, לעִתים אישיים ואינטימיים מאוד,
והאפשרות לתקשורת ישירה עם אחרים יוצרת
חוויה של מפגש ממשי. זוהי חוויה מיוחדת ביותר,
שיש בה תמהיל של אשליה ומציאות.
אתייחס לכמה מאפיינים:
- אנחנו איננו נראים כשאנחנו
אי-נראות
"מסתובבים" ברשת. איננו רואים זה את זה, איננו
רואים אנשים אלא רק עקבות, עקבות שנשארים
לאורך זמן.
- אנחנו מדברים בכתב ובתמונות.
טקסטואליות
אף שהתווספו לשפה הכתובה סמלים להבעת
מה מייחד את הצרכים ה"חדשים" של התלמידים בתקופה זו?
כיצד נתאים את השירותים שלנו כדי להבטיח התייחסות גם לצרכים אלו?
בני הנוער במרחב האינטרנט
אתגרים והשלכות יישומיות לעבודה מקצועית
אליזבט גלאון
, מדריכה
אליזבט גלאון
ארצית, אגף תכניות סיוע
ומניעה, שפ"י - משרד
החינוך.