19
2017
, יולי
18
גיליון
התמודדות
"כחרס הנשבר":
משפחות עם אובדן ושכול
"אני כבר לא מה שאתם, אני משהו אחר":
השתנות העצמי וצמיחה בקרב הורים שכולים
רונית שלו
9
1
לאחרים / רחל מלמד-איתן
ֶם
ּ
ֶאַת
ׁ ּ
א מַה ש
ֹ
ְבָר ל
ּ
אֲנִי כ
לָם אַחֵר,
ֹ
מֵעו
ּ
ֶהו
ׁ ּ
אֲנִי מַש
פִי,
ּ
ו
ּ
ְכָל ג
ּ
ִי ב
ּ
רֵם ב
ֹ
ל זו
ֹ
ְכו
ׁ ּ
הַש
ִי,
ׁ
ָל נִימֵי נַפְש
ּ
ֵא כ
ּ
ל מְמַל
ֹ
ְכו
ׁ ּ
הַש
ְדָמִי
ּ
ָרִי ב
ּ
ִיב עִק
ּ
א מַרְכ
ּ
ל הו
ֹ
ְכו
ׁ ּ
הַש
לָמִים.
ֹ
וְכָךְ לְעו
ת בעקבות השכול
ּ
השתנו
אובדן של ילד בעבור הוריו שונה מאובדן של בן זוג או קרוב מבוגר אחר המייצג את
אף שהאובדן
.)Wickle & Marwit, 2000(
העבר; אובדן ילד הוא אובדנו של העתיד
מתייחס לאירוע שקרה בעבר, משהו חשוב שהיה ואיננו עוד, יש לו השלכות לעתיד:
דימוי העתיד ללא האדם שאבד, לצד הבדידות, הצער, הריקנות והנטישה, הם
מהות האבל. לַמידה שבה האובדן קשור לעבר, לעתיד או להווה יש לא רק חשיבות
תיאורטית, אלא גם השלכות על ההתמודדות האישית ועל ההתערבות הטיפולית
. הילדים נכנסים לחיי ההורים כאשר הםמבוגרים, וההוריםמצפים
)Breznitz, 2000(
) התייחסו הורים לשינוי
1999 ,
שיהיו חלק מחייהם עד יום מותם. במחקר קודם (שלו
בתפיסת עולמם לאחר אובדן ילדם: "בעבר הייתי אישה צעירה ומלאת מרץ, היום
אין לי מוטיבציה לכלום, הפכתי להיות אישה עם הרגשת חידלון, אין לי ראייה רחוקה
אל העתיד" (אם ששכלה את בתה בתאונת דרכים). הורים שכולים שאיבדו ילד
בוגר נמצאים באמצע מעגל החיים, תקופה שבה מתרחשים שינויים בתפקידי חיים
ובתחומים שונים: הילדים הבוגרים עוזבים את הבית, ובמקום העבודה ובקריירה
.)2000 ,
; בר-טור ומלקינסון
1996 ,
המקצועית הם התקרבו להשגת מטרותיהם (אייל
). קרית אונו: משרד הביטחון - ההוצאה לאור.
55 '
(עמ
מתת אהבה
.)2004( '
. מלמד-איתן, ר
1