הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין
ההיבטהרב-דורי 101 במערכת היחסים בין בנים בוגרים להוריהם הזקנים ניתן לזהות שלושה סוגי :( Steinman, 1979 קונפליקטים ) המתעוררים בשלב ההתחברות מחדש, כתוצאה מתהליך 1. קונפליקטים חדשים: ההזדקנות של ההורים. הזדקנות זו יוצרת קונפליקטים חדשים, שלא הטרידו את המשפחהבעבר. הםסובביםסביבהשינוי במצבו שלההורה והצורךלקבלהחלטות, כגון הוצאתההורה למוסד, תלות גוברתשל הורה בילדיו כתוצאה מפטירת בן זוגו, אמה של יעל התלוננה חוסר הסכמה לגבי תפקידי הבן הבוגר כלפי הוריו, וכדומה. שהיא אינה מקבלת מספיק עזרה בזמן שיעל חושבת שחשוב שתעשה חלק מהפעילויותבכוחותעצמה. אלה שהיו קיימים עוד לפני שהילד עזב את הבית ועל 2. קונפליקטים מחודשים: אף שלא נפתרו, נעלמו באופן זמני עם יציאת הילד את הבית. תקופתההתחברות המחודשת מעוררת קונפליקטים אלה מתרדמתם. ייתכן שבמשך השנים הועתקו קונפליקטיםאלה למערכותאחרות, כגון בן זוג או ילדים, מקום עבודה או שנשארו והתעוררו מחדשמפאתההתקרבותהמחודשת. הםייסובו עלסוגיות, כגון: מי מקבל עליו את האחריות לטיפול, מי משתתף בטיפול ומי מתחמק, ממי ההורה מצפה יעלמרגישהשכלנטלהטיפולמונחעלכתפיהוששארבני המשפחהפטורים שיפעל. מטיפול באם. היא זוכרת שגם בילדותה היא נדרשה לעזור בבית ולטפל בסבתא החולהבזמן שאחיהתמידשוחררו ממשימה זו. הכוונה לקונפליקטיםשתמיד היו קיימיםבעוצמותשונות 3. קונפליקטים נמשכים: בין ההורים לילדיהם לאורך כל רצף חייהם. קונפליקטים אלה עשויים להיות תוצר של חילוקי דעותארוכי טווח בין הדורותביחס לסגנון חיים, לערכיםאו לדת, כשכל צדמתחפר בעמדתו. במקריםאחרים, הקונפליקטעלוללהיגרםכתוצאהמשליטתו החזקהשל ההורהמחד גיסא, ומאבקו המתמידשל הילד להגיעלעצמאות, מאידך יעל חשה שאמה דורשתממנה יותר מדי תשומת לב והשקעה של זמן. היא גיסא. זוכרתשבילדותהאמההייתהתמידעסוקהבפעילויותמחוץלבית ולאהקדישהלה מספיק זמן. התעוררותמחודשתשל קונפליקטיםאלהמתרחשתתכופותסביב ממדי עצמאות / תלות. הקונפליקטיםמשפיעיםבאופן הדדי על כל הדורות וקשורים זהבזה. לדוגמה: במשך תהליך ההתבגרות רוצים ילדים תלות ועצמאות בו-זמנית. ההורים חווים חוויה דומה - מחד גיסא, הםמעונייניםשילדיהם יפתחו דפוסי התמודדותעצמאיים ומאידך גיסא, הם אינם רוצים לאבד אתשליטתם. קונפליקטים פנימיים אלה באים לידי ביטוי בדינמיקההבין-אישיתהמשפחתיתברמההמילוליתוברמההלא-מילולית. קונפליקטים שלא נפתרו שבים וצפיםמאוחר יותר באותםממדים, אך בהקשר אחר. לדוגמה, לעת זיקנה יתלבטההורהעדכמההוארוצהלהיותתלוי בילדיו וילדיו יצטרכו להגדירעדכמה הם רוצים שהוריהם יהיו תלויים בהם. למשל, ההתלבטות סביב סוג הטיפול שההורה
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==