הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין

102 חלקשני יקבל, הבאת מטפלת או הוצאת ההורה מהבית, על מי תיפול האחריות העיקרית, מי יטפלבמה. גם עם ממד הקבלה / דחייה נאלצים להתמודד לאורך כל מעגל החיים. ילדים קטנים מעוניינים להשיג את אישור הוריהם המתפרש כקבלה ולהימנע מהתנגדותם המתפרשת כדחייה. אם צורך זה סופק בילדות ולא נשארו משקעים בלתי מעובדים, אין סיכוי שקונפליקטיםכאלה יתעוררו מחדשבתקופתההתחברות. אםהקונפליקטלא נפתר, ייתכנו ניסיונותמתמשכים בבגרותהעשויים להימשך באופן גלוי או סמוי לאורך כל החיים. כמבוגרים, ניתן להעתיקם לאובייקט אחר, מלבד ההורים, כגון ילדים או בני זוג. כלומר, הצורך נשאר, רקהאובייקטמשתנה. אםצורך זהסופק בילדות ולא נשארו משקעיםבלתי מעובדים, אין סיכוי שיתעוררו מחדשבשלבההתחברותהמחודשת. עם חידושהקשר בבגרות ישלקונפליקטשני פנים: חשששל הבן מדחייתהוריו, וחשששל ההורה מדחייה ומאי-קבלת ילדיו אותו )הנטמן וברנשטיין, 0002(. אם הקונפליקט לא נפתר, סבירים הסיכויים שהוא יצוץ מחדש. אם בילדות הייתה התנגדות מצד ההורים לחבריםשלהילד, הרי מאוחר יותר תבואלביטוי התנגדותלסגנון ההורותשלהילד, לבן הזוג שנבחר, לקריירה וכדומה. תגובתהבניםהמטפלים יעל מתלוננת על תחושה של עייפות וחולשה נוכח האחריות המתמשכת שלה כלפי ישנה שונות הוריה. אחיה, לעומתה, מגיבים בשוויון נפש, שמחים ונכונים תמיד לעזור. רבה הן במישור הרגשי והן במישור הפיזי בתגובותיהם של הבנים המטפלים. בניגוד לסברה, שתחושתהמעמסהוהשחיקהשלהבן המטפלקשורהלמצבבריאותו ולתפקודו של ההורה הזקן וכן למידת התלותשלו, ישנם מטפלים החווים מעמסה רגשית כבדה גם במצבי טיפול קלים ואילו אחרים חווים רמה נמוכה או אינם חשים כלל שחיקה גם במקרים שבהם ההורה מצוי במצב קיצוני של תלות. הרמה של תחושת המעמסה הרגשית והפיזיתתלויה בעיקר ביכולת ההתמודדותשל המטפל ובהימצאותמשאבים ושירותיםקהילתיים וטיפולייםתומכים. אותםמטפלים, הבטוחיםבכוחםלפתור בעיות, המקבליםתמיכהרגשית-פיזיתמן המשפחההרחבה והמכיריםבבגרותהפילאלית, יחוו פחותעומס. ( מונה ארבעה דפוסי תגובה המאפיינים בנים בוגרים Steinman, 1979 סטיינמן ) המתמודדים עם קונפליקטים שהתעוררו כתוצאה משינוי תפקידו של הבן כלפי הוריו: )1( טיפוס "הפעיל יתר"; )2( טיפוס "הנמנע הפעיל"; )3( טיפוס "הנע בין הקצוות"; )4( טיפוס"הפועלבגישההקונסטרוקטיבית". בן מטפלהמשקיעעצמו בטיפולבהורהעדכדי תחושתהצפה, חרדה, 1. הפעיל יתר: דחייה וחוסר ישע. מערכת היחסים עם הוריו מאופיינת ברגשי אשמה הנגרמים על ידי ההורים. למרותהתחושהשהואפועל נגד רצונו, הוא ימשיך לעשותמעל ומעבר

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==