הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין

ההיבטהרב-דורי 511 גם התנהגויות וערכים שההורים הפנימו והםמודעים להם ומבקשים להעבירם הלאה, אבל גם דברים שהם אינם מודעים להם ואשר לא רצו להעבירם )לבנשטיין ודורון, .(2006 ( מתאר שישהממדיםשלסולידריותבין-דורית: Bengtson, 1998 בנגסטון ) רגשי: דרגתהקרבההרגשיתבין הדורות. מבני: טיבהקשר שיסודו במבנההמשפחה, המרחקהגיאורפי בין הדורות. דרגתהסכמה: דמיון בערכים ובאמונות. תדירותהקשר החברתי ושכיחותהפעולותהמשותפות. סולידריותתפקודית: עדכמהמשתפיםפעולהבטיפול. נורמטיבי: תחושתמחויבות וציפיותלקשר בין-דורי. 2. תיאורייתהחליפין תיאוריית החליפין נגזרת מתחומי הרציונליזם הכלכלי והיא עוסקת באיזון המשאבים שבין תלות וכוח כגורמים הקובעים את שביעות הרצון ביחסים בין-אישיים. התפיסה הבסיסית היא, שאנשים רציונליים בוחרים כיווני פעולה שבעבורם יקבלו תגמולים מרביים בעוד שאנשים במערכת יחסים בין-אישית יבחרו מצבים התנהגותיים שמהם יפיקו רווח )לבנשטיין, 3002(. סביםהמאבדיםכוחבגללהזדקנותםמפציםאתעצמםבאמצעותהנכדים. מתקיים מעין סחר חליפין בין מה שהסבים יכולים לתת לבנים ולנכדים לבין מה שהםמקבלים .( Friedman, Hechter &Krager, 2008 מהם ) ( attachment 3. תיאורייתההתקשרות ) תיאוריה זו מתייחסתלדמויותהמשמעותיותשהילדפוגשבילדותו - הורים, אחאים וגם סבים. סבים הם מהאנשים הראשונים שהתינוק פוגש בחייו והם מקיימים איתו קשר רצוף ומספק. הילד מתקשר אליהם בינקותו, וקשר זה הוא הבסיס לקשר רגשי עמוק לכל החיים. לפי תיאוריית ההתקשרות, סבים וסבתות הם חלק מחייו של הילד כבר ברגעיו הראשוניםומהווים, לעתיםקרובות, מקורהתקשרותשני אחרי ההוריםהביולוגים. התקשרותבטוחההיאחיוניתלא רקבשלביםמוקדמיםשל החיים, אלאהיאמשפיעה גם על סוגי הקשרים שהילד ייצור בעתיד. לכן, בנוסף לקשר עם ההורים, גם הקשר עם הסבים עשוי להיותמאבני היסוד בביסוס ההתפתחותהחברתית-רגשיתשל הנכד .( Krause&Mhovelkarp, 1996 ) • • • • • •

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==