הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין

122 חלקשני יש לזכור, שלא כל הסבים נהנים מנכדיהם באותה מידה. לעתים, הגיל מקשה על הקשר עםהנכדים - קשה לעמוד ברעש, בתזזיתיות, בדרישות. לעתים, ההבדל בסגנון החינוךמכביד-קשהלסביםלהסתדרעםנכדיםתובעניים, חסרי גבולות, שאינםמכבדים את המבוגרים ושהוריהם מרשים להם מה שלדעת הסבים אין להרשות. לעתים, קשה לסביםלהתמודדעםתובענותבניהםלעזרהרבה, מהשגורםלמתחבין המשפחות. ו קשר משמעותי עםהנכדים והםבעיקר: ֹ אך ישכאלהשלאחו סביםשנותקו מנכדיהם. סביםשיחסיהםעםהבנים ועםהנכדיםמעיקים ובעייתיים. סבים שנכדיהם סובלים מקשיים פיזיים או נפשיים חמורים, שאינם מאפשרים קשר מספקאיתם. למעט מקריםקיצוניים, מרביתהסבים רואים עצמם נשכריםמהקשר עםהנכדים, ומהשקובעאתההרגשהאינו רקאופי הקשר ומאפייני הנכדים והוריהם, אלאגם יכולתו הסובייקטיביתהכלליתשל הסב לקבל ולהרגישסיפוק. סביםהסובליםמדיכאון, סבים ביקורתיים, תובענייםאו חרדיםמאוד, עלוליםלאלהעניקלעצמםאתההזדמנותלהפיק מן הקשר הרב-דורי את המרב. במחקר שנערך באוניברסיטת חיפה נמצא, שנכדים שטופלו בילדותם על ידי הסבים והסבתות שלהם הביעו נכונות רבה יותר לסייע להם בהגיעםלגיל זיקנהמאשר נכדיםשלאטופלו על ידי הסבים. "אפילו עזרהמועטה, כמו להיותשמרטף לכמהשעותבעתהצורך, גרמה לנכד לרצותלהשיב טובה לסבו" )אבן- זהר, 7002(. במחקר נבדקו 612 זוגותשל נכדיםבוגרים וסביהם. לדברי החוקרת, ממצאי המחקר מראים, שהנכדים שטופלו בילדותם על ידי הסבים לא רק הראו רצון לעזור, אלא אף עזרו בפועל לסבים בתחומים שונים של אחזקת הבית, כגון: הסעות, קניות, טיפול אישי-סיעודי, תמיכה רגשית וייזום מפגשים. עוד עולה מן המחקר, שלמגדר יש השפעה בעיקר על הרצון: נכדות מביעות רצון חיובי לסייע יותר מאשר נכדים, אלא שבפועל אין הבדלים בין העזרה שמעניקים הנכדים לעזרה שמעניקות הנכדות. בעוד שהנכדיםהתמקדו בחוויההרגשיתשנוצרהבעבר, לסביםחשוב להרגיששהםתורמים לנכד גם בהווה. המשמעות המעשית של המחקר היא העובדה, שהנכדים הבוגרים יכולים וצריכיםלהשתלב בטיפול השוטףבסב, ושניתן לפתחשיטותלטיפול בסביםעל ידי כלל המשפחה, כולל הנכדים. תפקיד הטיפול בסב על ידי הנכד צריך להיות חלק חשובמהטיפולהמשפחתי. סיכום עם ההתקדמות בגיל גדל והולך הפער בין בני אדם, כתוצאה מן הביוגרפיות השונות ת הזאת גדולה בין אנשים מבוגרים יותר מהשונות בין צעירים, ולכן כל ּ שלהם. השונו ניסיון להכללההואמוגבל. עשינו מאמץלסקוראתהתהליכיםהאוניברסלייםהמשותפים • • •

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==