הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין
סוגיות ייחודיות 131 (. נוסףעלכך, הטראומהשינתהאתדפוסי ההתקשרות Bierer & Schmeidler, 2008 Bar-On, Eland,Kleber, שלהניצולים, ובין היתרהשפיעהעלסגנון ההורותשלחלקם) (. הטראומהמילאהאתהאווירההמשפחתיתכאשרתכנים Krell,Mooreet al., 1998 טראומטייםהציפו אתהניצולים וקרוביהם, או כאשר היהטאבו סביבהעיסוקבטראומה )ויסמן וברבר, 7002(. לבסוף, ניצולים העבירו ברמה הלא-מודעת רגשות ומחשבות Gampel, מודחקים ובלתי מעובדים, בעיקרלילדיםשהראו הזדהותחזקהעםהוריהם ) (. השפעותיה הבין-דוריות של הטראומה ניכרו במיוחד כאשר זוגות של ניצולים 1992 התחתנו והולידו ילד סמוך לסיום המלחמה, כתחליף או כהנצחה לקרובים שהושמדו במהלך השואה )ורדי, 0991(. עם זאת, העברה בין-דורית של הטראומה איננה נובעת אוטומטית מעצם העבר הטראומטי של ההורים, כי אםמהתמודדות בלתי מוצלחתעםהטראומה והשפעותיה. Nadler & Ben- ניצולים ראו במשפחה שהקימו לאחר השואה את מרכז חייהם ) Sagi- (, ומרביתם מילאו את תפקידם במשפחה בצורה מוצלחת ) Shushan, 1989 (. נראה שרוב הניצולים Schwartz et al., 2003; Van IJzendoorn et al., 2003 הצליחו למדר את החרדות והזיכרונות הקשורים בטראומה, כך שלא יזלגו לתחומים חשוביםבחייהםהמקצועיים והמשפחתיים. מחקרינו מצביעיםעל מגוון אופנים, שבהם ניצולי שואה זקנים ממדרים את השפעות הטראומה על תפקודים חיוניים. לדוגמה, ניצולי שואה שהציגו ביטוי רגשי מצומצם )עוצמה נמוכה של רגשותחיוביים ושליליים( היו בעלי סיכון תמותה נמוך יותר יחסיתלניצוליםעםעוצמה נמוכהשל רגשותחיוביים ועוצמה גבוההשל רגשותשליליים )פלגי ושמוטקין, 7002(. ניצוליםגםהראו התמודדות אדפטיביתדרךמידוררגשי דומהבמסגרתסיפורי החייםשסיפרו. אלהשהראו השטחה רגשיתבהתייחסלתקופותהשואהבסיפור חייהם ובמקביל הראו עוצמה רגשית גבוהה בהתייחסלתקופותחייםאחרות, דיווחו עלרמותגבוהות יותרשלאושר יחסיתלניצולים (. עוד מצאנו, Cohen & Shmotkin, 2007 עם התייחסויות רגשיות בכיוון הפוך ) שהסיפוקשלהניצוליםמחייהםהיהקשור במידהרבהלחלקיםחיובייםבנרטיבהאישי, כגון תקופותחייםחיוביות והרגשותהחיובייםהעוליםמהן. משמע, השפעותהטראומה Shrira & לא חלחלו בהכרח מהחלקים השליליים לחלקים החיוביים בסיפור החיים ) (. ניצולים שהצליחו בכך, היו מסוגלים להכיל את הטראומה ואף Shmotkin, 2008 ( מצא תפקוד טוב יותר בקרב ניצולים עם רמת Lomranz, 2005 לבדלה. לומרנץ ) מורכבותמנטלית גבוהה, היכוליםלשאתמצבים נפשייםשל חוסר עקביות, פרדוקסים -אינטגרציה". סבירלהניח, שהיכולתלחיות ָ ועמימות והואאפיין מצביםכאלהבמושג "א עםהסתירותבין עולםהטראומה לעולםשאחריה עומדתבבסיסהמידור המוצלחשל הזיכרון הטראומטי מחיי היומיוםשלהניצולים. ( מצייניםאתהסיבותבגינן הצליחו Van IJzendoom et al., 2003 חוקריםאחרים) הניצוליםלבודדאתהטראומהמחייהםהמשפחתיים. ראשית, השואהלאנגרמהעל ידי דמויותהתקשרותמשמעותיות, אלאעל ידי כוחחיצוני, שפעלכנגדאומהשלמה. שנית, ניצולי שואהרביםספגו דפוסי התקשרותחיובייםבשניםשלפני השואה, ואלהסייעו להם
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==