הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין
סוגיות ייחודיות 941 או בחירת בגדים; וכן )ג( מתן תחושת מטרה, משמעות, רוחניות או הנאה הנובעים Cohen-Mansfield &Werner, מגירויים בסיסיים, כגון אור שמשאו מנגינהאהובה ) .( 1997; Gerdner, 2000 כדי להתחיל לפעול להשגת יעד זה של "דמנציה מוצלחת", על המטפל להבין את הגורמיםהמשפיעיםעל התפקוד ועל רווחתהחולה )ראו איור בסוף המאמר(. היכולות הנוכחיותשל החולה בתחוםהקוגניטיבי, הפיזי, הרגשי ומבחינתתפקודי החושים, כמו גםמגבלותיו בתחומיםאלה, יוצרותתגובותגומלין המשפיעותעלהרגלי חיים, העדפות ואישיות. האינטראקציהעםהסביבההנוכחית והמידהשבהסביבה זו מספקת גירויים, נוחותפיזית ומגעיםחברתייםקובעתאתרמתהצרכיםשלא נענו, המשפיעהעל רווחת החולה, ועלולה לפגוע באיכות החיים, להביא את החולה לדיכאון או לגרום לבעיות התנהגות. לפיכך, ניתן להסיק, שמודל הטיפול בחולי דמנציה, המפגינים בעיות רגשיות או התנהגותיות, צריך לכלול לא רק בדיקה של האטיולוגיה של צרכים שלא סופקו, אלא גםהבנהשל האינטראקציהבין הסביבההפיזית, התנהגותהמטפל וצורכי החולהשלא סופקו ואשרמבוססיםעלהעדפות ויכולותבעבר ובהווה. בהערכתהצרכיםשלאסופקו צריכים המטפלים להכיר בכך, שגם בשלבים המתקדמים של המחלה עדיין קיימים צרכיםאנושייםמורכבים. לדוגמה, אנשיםעםדמנציהמתקדמתעשוייםלהפגין בעיות .( Cohen-Mansfield &Werner, 1995 התנהגות הקשורות לשעמום או לבדידות ) בכלשלבי הדמנציה, התפקוד והזהותבעבר מוסיפיםלמלאתפקיד. גישהזו מעמידהאתהמטפליםבמצבעדין, שבו הםצריכיםלאזן בין קבלתהאבדנים הנובעים מהדמנציה לבין הכרה במה שנותר. בלי הרכיב הראשון עלול המטפל לכעוס עלהתנהגותהחולהאו לפרשהשלאכהלכה, משוםשהואמאמין שהיא נובעתמכוונות רעות. לעומת זאת, אם המטפל לא יכיר ביכולות שנותרו, החולה יחמיץ הזדמנויות למעורבות ולהנאה. פעילויותטיפול הדאגהלצרכיו של החולהתופסתחלק ניכר מזמנםשל המטפלים, מחויבות זו קודמת למתן מענה לצרכיהם האישיים.של המטפלים עצמם. לדוגמה, מטפלים מתעניינים בשאלה איך לטפל בצורה הטובה ביותר בקרוביהם יותר משהם מתעניינים באמצעים להפחתתהלחץ מעצמם. לפיכך, מפתיעההעובדה שחסר מחקר על פעולותהטיפול עצמן בהשוואהלספרותעלהמטפלים ועלהחולים. פעולות טיפול מתפרסות על תחומים רבים וכוללות: )1( הקשבה לחולה ותקשורת עמו כשהואבעיצומו שלתהליךאיבודמיומנויותתקשורת; )2( טיפול ישירבסיועלביצוע ( )3(; אספקת פעילויות פנאי, פעילויות חברתיות ופעילויות ADLs פעולות היומיום ) בעלות משמעות; )4( פיקוח והגנה מפני סכנות; )5( השגחה כללית. בנוסף לכך, רוב
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==