הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין
150 חלקשלישי המטפלים עוסקים גם בתיאומים, כגון גישה לטיפול רפואי ואחר, ובקבלת החלטות רפואיות, כספיות, ארגוניות ואחרותהנוגעותלחולה. התקשורת עם חולה הדמנציה חיונית להבטחת איכות חיים ולשיפור ההיענות לצרכים. לפעמים, יש צורך בתקשורת חושית, בשיטות מילוליות ולא-מילוליות של תקשורת, ולפעמים בתקשורת כתובה, המאפשרת לחולה להשתמש בזיהוי מילים במקום בשליפת מילים, שבה הוא מתקשה יותר. האופן שבו ניגשים לחולה דמנציה מכריע במניעת הפחד והבהלה שחולים רבים מפגינים כאשר פונים אליהם במפתיע. הטיפול בבעיותשמיעה וראייה חיוני גם הוא לתקשורת יעילה, ופישוט התקשורת, כגון הגבלתאורכםשלמשפטיםומספרהרעיונותבכלמשפט, עשוייםאףהםלסייע. ולבסוף, המטפליםצריכים להבין, שחולה דמנציהחווה לעתיםאתהמציאותבאופן שונה בגלל מוגבלויותיו. בדרך כלל, מועיל יותר להבין אתתפיסתהחוויהשלהאדם ולהגיבבהתאם מאשר לכפותעליו את ראייתהמציאותשל המטפל. מספר תכניות להכשרתמטפלים McCallion, Toseland, Lacey & Banks, 1999; Ripich, בתקשורת כבר פותחו ) ( ובכמהמהן הוכחקשרעםתוצאותמשופרות 1994; Ripich,Wykle&Niles, 1995 .( McCallion et al., 1999 אצלהחולה )למשל מספר עקרונות חיוניים למיטוב פעילויות הטיפול בכלל ופעולות היומיום בפרט. ראשית, על המטפלים להכיר את האפשרויות הרבות ואת סוגי ההליכים העומדים לרשותם, למשל שיטות שונות לרחצה. שנית, הגמישות חיונית כדי להפוך את החוויה לנעימה במקום מכאיבה, והדבר נכון לגבי כל סוגי החוויות של פעולות היומיום, כגון עיתוי הפעולה, אופייה ופרטיה )למשל מי מעורב, הסביבה שבה מתבצעת הפעולה וכדומה(. רצוי להכיר אתהרגליו של החולה לפני המחלה ולנסות לחקותאותםבמידת האפשר. יש להשתמש בתקשורת מתאימה עם חולה הדמנציה במהלך כל פעולות היומיום, להודיעלו מראשעל מטלות, להעניקלו שליטהבאמצעותמתן בחירה, לספק מידע והחשוב מכל, להעניק לחולהתחושהשל ביטחון. לבסוף, חיוני לשים לב לנוחותו של חולההדמנציה וגםשל המטפל. אםהמטלהתובעניתמדי מבחינהפיזיתלמטפל, אין הרבהסיכוי שתהיהנוחהלחולה, ולהפך: אםלאנוחלחולה, הדבר יקשהעוד יותרעל עבודתו של המטפל. הוראותמדויקותעל הפיכתהתהליך לנוחאו למהנה יותר אפשר Austrom, 1996; Barrick, למצוא בפרסומים שונים )למשל לגבי רחצה באמבט: Rader, Hoeffer & Sloane, 2002; Cohen-Mansfield & Parpura-Gill, 2007; Kovach & Meyer-Arnold, 1997 http://www.bathingwithoutabattle.unc. edu /http://books.google.co.il/books?id=BQgcaZJe874C&dq=bathing+wit hout+a+battle&printsec=frontcover&source=bn&hl=iw&sa=X&oi=bookr .( esult&resnum=4&ct=result בנוסף לעקרונותהכללייםשפורטו לעיל, שילוב של הערכהמוקדמת, פתרון בעיות, טיפול והערכהבדיעבדמועילבתחומיםרבים, כוללבפעולותיומיום, בהתנהגותובהבעת רגש. אמצעי מסייע הואתצפיותשיטתיותעל התהליך, כולל מה קדם ומה השפיע על ההתנהגות, התנהגויות ותוצאותיהן וכן גם סיעור מוחות על האפשרויות לשינוי בהליכי
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==