הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין
הזקן והמשפחהבראייתמקרו ובראייהבינלאומית 91 הזדקנות האוכלוסייה. ניתוח הדברים ייעשה בשלושה חלקים עיקריים: החלק הראשון יציג את עמדתה של ההלכה היהודית: מדינת ישראל, כמדינה יהודית ודמוקרטית, מחויבת לערכי המשפחה ביהדות, וכפי שאף יוצג בהמשך, מחויבות זו גם השתקפה בחקיקה ובפסיקהבתחום; החלקהשני יציג אתדפוסהמדיניותשבמידה רבהמושפע מההלכה היהודית ומטיל חובה משפטית לזון הורים זקנים כאמצעי למניעת עוני או להבטחת מימון הטיפול הרפואי; החלק השלישי יציג מדיניות מעורבת, המשלבת בין חובת המדינה לטפל בזקן לבין חובת היחיד ומשפחתו. במסגרת מדיניות משלבת זו המדינה מעודדת ואף תומכת במסגרת המשפחתית, כדי שזו תוכל לדאוג ולטפל בקרוביםהזקנים. הפרק יסתייםבהערכהכוללתבדבר מקומהשל המשפחהבמדיניות הזיקנההישראלית. על יהדות וערכי המשפחההיהודייםכתשתיתלמדיניותחברתית שאלתמחויבותםשל ילדיםאל הוריהםמקבלתהתייחסות נרחבתבמקורותהיהודיים, החל בתנ"ך וכלה בקודקס ההלכתי של העת החדשה )יקוביץ, 3891(. המקור הראשון שאליו יש לגשת נמצא, כמובן, בעשרת הדברות, בציווי המפורש: "כבד את אביך ואת הציווי אינו מפרטמהו 2 אמךלמען יאריכון ימיךעלפני האדמהאשרה' אלוהיך נותן לך". אותו כיבוד שנדרש, אולם בשונה מרוב המצוות בתורה - הוא מוסיף שכר ברור בצדו, בעולם הזה. מקור אחר, אף הוא קצר ומוחלט, נמצא בפרשת קדושים, אשר פותחת מעבר לציוויים כלליים אלה, התורה מביאה מספר 3 במלים: "איש אמו ואביו תיראו". חוקים קזואיסטים, אשר מכולם עולה מגמה ברורה ונחרצת: פגיעה בהורה או בכבודו "ומקלל אביו ואמו מות 4 היא עבירה חמורה ודינה מוות: "מכה אביו ואמו מות יומת"; 6 וכן "...כי יהיהלאישבן סורר ומורה... ורגמהו כלאנשי עירו באבנים ומת...". 5 יומת" המשקל הערכי שנותנתהתורה ובעקבותיההספרותלכבודםשל ההוריםהוא גבוה במיוחד. התלמוד משווה בין כבוד אב ואם לבין כבודו של אלהים בעצמו. הבבלי אומר זאת כך: "נאמר 'כבד את אביך ואת אמך' ונאמר 'כבד את ה' מהונך' - השווה הכתוב ואילו הירושלמי אף מרחיק לכת, ומביא מדרש בשמו 7 כבוד אב ואם לכבוד המקום" של ר' שמעון בר יוחאי על אותם הפסוקים, הפותח במלים: "גדול הוא כיבוד אב ואם המקור לגישה נמצאבברייתאהקובעת, כי "שלושה 8 שהעדיפו הקב"ה יותר מכיבודו...". שמות, כ' 11. 2 ויקרא י"ט 3. יראת ההורים היא הראשונה בסדרה של ציוויים מוסריים אשר אמורים לבטא את קדושתו של עם 3 ישראל. שמותכ"א51. 4 שם, 71. 5 דבריםכ"א12-81. 6 בבלי קידושין, ל', ע"ב. ואותההקבלהמדרשיתנעשיתגםבנוגעלמורא ולאיסור לקלל. 7 ירושלמי, פאה, פ"א, א'. המדרשמבקשלהראותכי בשונהמכיבודהאל, כיבודהוריםאינו מותנהבשאלההאם יש 8 לאדםמהיכן לכבד.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==