הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין
20 חלק ראשון באותו הקשר, נוכל בקריאה חוזרתשל עשרת 9 שותפין הן באדם: הקב"ה, ואביו ואמו". הדברותלהבחין, כי הדיבר החמישי שייך לתחוםשבין אדםלמקום, ולא לזהשבין אדם לחברו, כפי שהיינו מצפים, וזאת משום ההשוואה שבין הכבוד להורים והכבוד לקדוש ברוך הוא. המגמההזו ממשיכהומוצאתאתביטוייהבאגדותשהתלמודמביאבנושא, שגיבוריהן הם תלמידי חכמים. חכמי התלמוד, אשר אמורים להוות מודל לחיקוי, מנסים להציב, מתוך ניסיון חייהם, אתהרףהמוסרי והערכי של מושג כיבוד ההורים. וכך, במקוםאחד מסופרעלר' טרפון אשרהוליךאתאמו עלכפותידיו עדלמיטתהבשבתוכאשרביקשה אמו להתגאותבו נאמר לה, כי "...אפילו עושהכן אלףאלפים, עדיין לחצי כבודשאמרה במקום אחר מספר רבי אבהו כיצד ביקשמבנו מים, ועד שזה הלך 10 תורה לא הגיע". והביאם - נרדם האב הזקן. הבן, באקט של כבוד עילאי, נותר גחון על עמדו, עם הכוס באוויר, עד אשר האב התעורר מן התנומה. אולם, אתהרף הגבוה ביותר קובעתדווקא דמותו שלדמאבן נתינה- גוי מאשקלון - אשרמביאאתהחובהכלפי ההוריםעדלקצה 11 האפשרי. בשונהמן התחוםהאגדתי, הרי שהתחוםההלכתי מחויב לתשובותברורות. המשנה 12 מזכירה את הנושא בקצרה, פעמיים בלבד, וגם זאת תחת הקשרים רחבים יותר. התלמוד, בבקשו לפענח את דברי המשנה, מרחיב את היריעה ומקיים דיון הלכתי התלמוד יוצא מצמד המושגים שהתורה הגדירה - מורא וכיבוד - ושואל מה 13 מקיף. הםכוללים. השאלה נועדה ליצור הגדרותברורותתחתהכותרתהרחבה, הגדרותאשר יכוונו את האדם לעשייה אפשרית. התשובה מתמקדת בשני צדדים המשלימים יחדיו אתתמונתהיחסהנדרש: הצדהרגשי - מורא, והצדהפיזי - כבוד. המוראהואנגזרתשל יראתכבוד, מעין מרחקשלהערכהבין מעמדו שלהבן לזהשלאביו: "לאעומדבמקומו ואילו הכיבוד הואאותו סףצרכיו 14 ולא יושב במקומו ולאסותר אתדבריו ולאמכריעו". הבסיסייםשלההורההמבוגר, אשרהידרדרותמתחתאליו תהיהבבחינתהשפלתכבודו לענייננו, שאלת הכבוד היא 15 כאדם: "מאכיל ומשקה, מלביש ומכסה, מכניס ומוציא". השאלההמכריעההיות והיאמכוונתאותנו אל הצורך לדאוג לכך, שההורההמבוגר לא יוותר חסר ישע מבחינה פיזית. אולם, התלמוד שב ומדגיש, כי גם לצרכים הפיזיים יש לדאוג בדרךהמקפידהעלהרגש: "ישמאכיללאביו פסיוני וטורדו מן העולם, וישמטחינו בבלי, קידושין, ל', ע"ב. 9 ירושלמי, פאה, פ"א, א'. 10 בבלי, קידושין, ל"א, ע"א. שאלהמעניינתכשלעצמההיא, מדוע זוכהבמקוםהראשון דמותשלמי שכללאינו יהודי 11 ואינו מצווהבקיומהשלמצווה זו. במסכתפאה, פ"אא', בהקשר שלדבריםשאדםעושהבעולםהזה והקרן קיימתלו לעולםהבא. ובמסכתקידושין, 12 פ"א ,ז', בהקשר שלמצוותשנשיםחייבותאו פטורותמהן. הדיון קיים בשני התלמודים, אם כי בתלמוד הבבלי הואמרוכז במסכתקידושין בלבד, מאחר שאין גמרא על רובו 13 שלסדר זרעים. בבלי, קידושין, ל"א, ע"ב וכן אצל הרמב"ם, הלכותממרים, פ"ו, ג' ובשולחן ערוך, יורהדעה, ר"מ )הלכותכיבוד אב 14 ואם(. שם, שם ושם. 15
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==