הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין
המערכתהטיפוליתהפורמלית 712 המטופל והמשכיותבטיפול. כלומר, ככלשהיו תכונותדומות יותרבין הזקן למטפל, ככל שהזקן היה בודד יותר וככל שמשך הטיפול ארוך יותר, כך הייתה קרבה גדולה ביחסים ביניהם. ההבדל העיקרי בין "חברות" לבין "כמו בן משפחה" היהתהליך קוגניטיבי, שבו נשמרו הגבולותבין הצדדים. גבולותאלההוצבו לרובעל ידי העובדיםעצמם. גםבמחקר שערכההמחברתעל102טריאדותשלנחקרים)הזקן, המטפלהעיקרי והמטפלתהזרה( נמצא, כי רוב )%3.25( הזקנים תפסו את המטפלת הזרה כ"בת משפחה"; %91 תפסו אותה כחברהאו כידידה ורק כ-%92 תפסו אותה כעובדת. כלומר, הרוב ראה במטפלת הזרהאדםקרוב, כאשראופי היחסיםביניהםהואאופי של יחסיםראשונייםוזאתלמרות היותה מתרבות שונה )פיליפינים(. לעומתם, כ-%84 מהמטפלים העיקריים תפסו את המטפלתהזרהכעובדת; %5.51 ראו בהחברהאו ידידה והיתר )כ-%73( התייחסו אליה כאלבתמשפחה. ישלציין, כי היהקשרחיובי מובהקבין התפיסותשלהזקן ושלהמטפל העיקרי. כלומר, ברוב המקרים, כאשר הזקן תפס את המטפלת הזרה כעובדת - כך התייחסאליה גםהמטפל העיקרי; במקריםשבהםהזקן התייחסלמטפלתכאל קרובת משפחה- כךהתייחסאליהגםהמטפלהעיקרי. כמו כן, ככלשהזקן תפסאתהמטפלת הזרהכקרובהאליו יותר )בתמשפחה(, כך המטפלתדיווחהעל רמתשביעותרצון רבה ( הראו גם, כי התפתחות Piercy, 2000 יותר מעבודתה. ממצאי מחקרה של פירסי ) יחסים קרובים ושמירה עליהם הועילו לשני הצדדים: מטפל שעבד אצל זקן שהייתה לו רשתתמיכה מספקתהגביל אתהאינטימיותשבקשר בינו לבין המטופל ואילו עובד שעבדאצל זקן בעל רשתתמיכהמצומצמת, הרשהלעצמו לפתחאינטימיותרבה יותר ( מצאה, שסוג התמיכהשסופקבמערכת Dykstra, 1993 בקשרביניהם. גםדיקסטרה) יחסיםמסוימתתלוי היהבנוכחותמקורותהתמיכההאלטרנטיבייםאו בהיעדרם. ניתן לומר, כי על אף שטיפולוגיות אלה התייחסו למטפלות בית באופן כללי ולאו דווקא למטפלותשהן מהגרות עבודה הגרות עם הזקן, אפשר להחילן גם על מטפלות שהן מהגרותעבודה. מנקודת מבטה של המטפלת הזרה היא, למעשה, עובדת של הזקן ולכן מקובל להניח, כי השכרשאותו היאמקבלתהואבעצםהמניעשלהלעזובאתמשפחתה ולהגר לארץ זרה. לכאורה, זהו טיפול פורמלי לכל דבר, אשר תמורתו העובדת מקבלת שכר חודשי ותנאיםנלווים, כמקובללגבי עובדיםשכירים. עםזאת, האופי המיוחדשלעבודת המטפלת הזרה, שגרה בביתו של הזקן ולמעשה חולקת עמו את חייו, כשהיא רחוקה מבני משפחה ומרשתהתמיכההטבעיתשלה, כמו גםבדידותו ולבדיותו )ברובהמקרים( של הזקן, הופכת את טיב הקשר הבין-אישי המתפתח ביניהם לרכיב מרכזי בשביעות רצונהשלהמטפלתהזרה. מטפלותשגרו עםהזקן נטו לפתחקשריםהרבהיותרקרובים Chichin, עם הזקנים ועם בני משפחותיהם לעומת מטפלות שלא גרו עם הזקנים ) ( הצביע על כך, שהשכר Chichin &Cantor, 1990 (. מחקר שנערך בניו-יורק ) 1991 אכן היה גורם משמעותי ביותר בשביעות רצונה של המטפלת. עם זאת, נמצא גם, כי טיב מערכת היחסים שבין המטפלת לבין המטופל ובני משפחתו היו גורם משמעותי
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==