הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין
34 חלק ראשון 2. הפער בין המדיניות "על פי חוק" לבין יישום המדיניות "בשטח" בעיה נוספת, הבולטת בתחום מדיניות המשפחה בתחום הזיקנה, היא הפער הגדול בין הערכים והמדיניות כפי שאלה משתקפים בחקיקה או במסמכים הפורמליים לבין המציאות הממשית בתחום )דורון ורוזנטל, 1791(. כך, לדוגמה, ניתן להצביע על פער משמעותי למדי בכל הנוגע לחוק לתיקון דיני משפחה )מזונות(, בין העיקרון הגלום בו לבין היישוםשלו במציאות. כפי שציינו לעיל, שיעורי העוני של זקניםבישראלהםגבוהים למדי. למרות זאת, מידת השימוש, היישום או האכיפה של הוראות חוק לתיקון דיני משפחה)מזונות( ככלי לצמצוםהעוני בקרבזקניםהואזניחלחלוטין ולמעשהמצטמצם כיום לתחוםמימון האשפוז המוסדי הממושך בלבד. דוגמה נוספתאפשר למצוא בכל הנוגע למידת המימוש, היישום וההפעלה של חוקים, כדוגמת חוק פיצויי פיטורין או חוק דמי מחלה )היעדרות בשל מחלתהורה(. מחקריםשוניםמצביעים על כך, שרמת (. בכל Doron &Werner, 2008 המודעות והידע בתחומים אלה מצומצמים למדי ) מקרה, מעסיקים מצידם נמנעים מלפתח מדיניות ברורה בתחום ופועלים על בסיס אינדיווידואלי, ללאדפוספעולהברור או מוגדר )יעביץ, 9002(. נדמה, לעתים, שמדינת ישראל "אוהבת" להתהדר בחוקים ובמדיניות שלכאורה מאמצים ערכים יהודיים בסיסיים של קשרים בין-דוריים, של חובה לדאוג לזקנים ושל מורא וכבוד לוותיקים. אולם, בפועל, לפחות בכל הנוגע לחוק לתיקון דיני משפחה )מזונות( ובהתחשבבשיעורי העוני, המצוקה, ההתעללותוההזנחהשמהםסובליםזקנים במדינת ישראל - נדמהשקייםפער מהותי בין הרטוריקהלבין המציאות. 3. רמתתמיכה מוגבלת ומצומצמת בסופו של דבר, בניתוח ביקורתי, ניתן לטעון, כי על אף ריבוי החוקים והמסגרות היקף התמיכהבפועלבמדינתישראלבבני משפחההמטפליםבהוריהםהזקניםוסועדיםאותם - מוגבלת ומצומצמת ביותר. לדוגמה, הסיוע המרבי לזקן המוגבל מאוד בכל פעולות היומיוםשלו הוא 81 שעותשבועיותשל טיפול בית, כאשר ברוב המקרים זקן כזה זקוק לטיפולולהשגחהכמעטבכלשעותהיום. ספקאםסיועזהאכן מהווההקלהמשמעותית למשפחה )וזאתגםאםמביאיםבחשבון, כי ישראלהייתההמדינההראשונהשהפעילה חוקמתקדם כזה והיא עדיין בין ארבע המדינותהיחידות בעולםשבהן קייםחוק כזה(. אותה שאלה קיימת גם לגבי שירותים אחרים. האםשישה ימי מחלה בתשלוםמהווים סיוע משמעותי לבני משפחה המטפלים בזקן? כך גם לגבי שתי נקודות זיכוי במס או הזכותלקבלהבטחתהכנסה. בסופו שלדבר, מדובר בהיקףתמיכהמוגבלביותר, שלא נותן מענה אמיתי לצרכים של בני משפחה הלוקחים על עצמם את נטל הטיפול. לא מדוברבתמורהכלכליתממשית, המהווהסיועתומךבעלמשמעותלזקן ולבני משפחתו והמסוגלתליצורתמריץאמיתי למי שמתלבטהאםלטפלאו לאלטפלבהורההזקן שלו. תמורהזו גםלאמשקפתאתההוצאותואתהעלותהאמיתיתהכרוכהבנטילתהאחריות המלאה לטיפול בהורה זקן. לפיכך, ניתן לטעון, כי אםאמנםקיימתמדיניותשל שילוב
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==