הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין

הזקן והמשפחהבראייתמקרו ובראייהבינלאומית 16 דור בין הורים לילדיהם. אולם, אם בעבר היה זהפער כרונולוגי בעיקרו הרי כיוםהפער הואהיסטורי וחברתי. ההבדליםבאורחהחייםשבין דורההוריםלדורהילדים, ובוודאי בין דור הסבים לדור הנכדים, כה גדולים, שקשה למצוא דמיון ומכנהמשותף ביניהם. לכן, בשלביםשוניםבמהלךהחיים, כמו גםבשלבי החייםהמאוחריםיותר, פעריםאלהעלולים להתבטאבמצבי קונפליקט, בביקורתהדדיתולעתיםאףבניתוק ובאי-שמירהעלהקשר הבין-דורי. על אף שרוב ההורים והילדיםהבוגריםמדווחים, כי מערכותהיחסיםשלהם משמעותיות ותומכות, קיימות גם מערכות יחסים בין-דוריות בעייתיות. מערכות כאלה עלולותלהוותמקור למצוקהפסיכולוגיתלהורים ולילדיםכאחד ולגרוםלמצבי אלימות והתעללות. לאורטענותאלהשונתה, בשנותה-08 )שלהמאההקודמת( הפרדיגמהשל הסולידריותהבין-דורית והיא כוללתכיוםאתממד הקונפליקט, המביאבחשבון גםאת Silverstein, Chen & Heller, ההשפעות השליליות האפשריות של סולידריות-יתר ) ( וגם מתחים ומאבקים על רקע שינויים בדפוסי משפחה, בנורמות חברתיות 1996 ובלחץעלמשפחותלהוותמקור תמיכהעיקרי לזקן. Clarke, עם הכללת הממד של הקונפליקט הבין-דורי, טענו בנגסטון ואחרים ) (, כי קונפליקט Preston, Raskin & Begtson, 1999; Parrot & Bengtson, 1999 הואהיבטנורמטיבי בקשריםמשפחתייםהמשפיעעלהדרךשבהבני המשפחהתופסים האחדאתהשני, וכתוצאהמכךמשפיעעלנכונותםלעזור זהלזה. סולידריותוקונפליקט אינםמייצגיםרצףמסולידריותגבוההעדלקונפליקט גבוה. קשריםמשפחתייםעשויים לשקף סולידריות וקונפליקט גבוהים, או סולידריות וקונפליקט נמוכים, תלוי בדינמיקה .( Lowenstein, 2007 ובמצביםהמשפחתייםהרלוונטיים ) בסוף שנות ה-09 עלה גל חדששל ביקורת, שטען כי יחסים בין-דוריים מאופיינים (. חוקרים אלה טוענים, כי Lüscher & Pillemer , 1998 בעיקר באמביוולנטיות ) אמביוולנטיות מתבטאת כאשר דילמות וסתירות ביחסים החברתיים, כולל הבין- Pillemer דוריים, נתפסים על ידי בני דורות שונים במשפחה כבלתי ניתנים לגישור ) (. במקום לפעול על בסיס חיבה, סיוע וסולידריות, או להיות נתון & Lüscher, 2004 לאיוםשל קונפליקטאו התפרקות, הדינמיקהשל הקשריםהבין-דורייםבקרב מבוגרים נעוצה, לדעתם, בניגודיםחברתיים ופסיכולוגייםאו בדילמותובדרכי ניהולן בחיי היומיום של המשפחה. אכן, בשניםהאחרונות נשמעותטענותשל חוקריםממגוון אוריינטציות, כי כדי להבין את איכותקשרי הורים-ילדיםחייב המחקר לכלול את הרכיבים החיוביים והשלילייםשל יחסי משפחה. בספרותהמדעיתמוצגותתפיסותשונותלגבי יכולתו שלמושגהאמביוולנטיותלהוות גורם'מתחרה' למושגהסולידריותהבין-דוריתאו להוותלו גורםמשלים. החוקריםבנגטסון (, מפתחי מודל הסולידריות, סברו כי "מהצטלבות Bengtson et al., 2002 ועמיתים ) הסולידריות עם הקונפליקט נובעת אמביוולנטיות, הן פסיכולוגית והן מבנית" ולכן הם טענו שאפשר לראות מודלים של סולידריות-קונפליקט ושל אמביוולנטיות כעדשות "שמבעדן אפשר לבחון את קשרי המשפחה - כמשלימים ולא כמתחרים" )עמ' 575(.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==