הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין

76 חלקשני וקביעתו בנושאיםשונים )לבנשטיין ועמיתים, 6791(. הזקניםהיו אחראיםעל ההחלטות בכלשטחי החייםשלהמשפחההמורחבת: הן עלקשרי החוץוענייני הציבורשלהחמולה עם השלטונות ועם חמולות אחרות והן על ניהול חיי החמולה. בין תפקידיו של הזקן במארג המשפחתי והחברתי ניתן למנותאתהתפקידיםהבאים: נושאהערכים ונורמות ההתנהגות; אחריותעל שיפוט וקביעתכללי תגמול וענישהבגין רצח, פגיעהברכושאו הפרת נורמות; קבלת החלטות משפחתיות; פיקוח על משאבי המשפחה, כולל רכוש; אחריותעל חלוקתהתפקידים במשפחה; אחריותבתחוםהאישי למציאתשידוך, עקב האחריות המוטלת עליו על הבטחת האינטרסים הכלכליים והחברתיים של המשפחה )אביצור, 7791; לבנשטיין ועמיתים, 6791; מאיר ובן דוד, 6991(. מבחינהפוליטיתוקשרים מחוץ למשפחה, הזקן היווה את המוקד לכל ביקורי האנשים מבחוץ. הוא התמצא במערכתהקשריםהחברתיים והפוליטייםהעדינה וכנציג משפחתו וכבעלהמעמדהרם העניקנופךשלמהימנותלכלהבטחהאו התחייבותבשםהחמולה)אביצור, 7791; מאיר ובן דוד, 6991(. הזקן בחברה הערבית המסורתית היה איש פעיל עד סוף ימיו: בני משפחתו היו תלויים בו ותמיד פנו אליו כדי לקבל עצה ולהיעזר בניסיונו החיוני. מערך המגורים של החמולה - קרבהמרחביתסביב יחידתהמגוריםשלהזקן - היהתוצאהטבעיתמהצורך של הזקן לפקחעל התנהלותהחמולה )לבנשטיין ועמיתים, 6791; מאיר ובן דוד, 6991(. לצד הכוחהכלכלי, החברתי והמשפחתי שהיהלזקן, להעלאתכבודו תרמו גםהתרבות הערבית והדת, המעודדותמתן כבודלזקן )לבנשטיין ועמיתים, 6791(. התמורותשהשפיעו על הזקן הערבי ומשפחתו תהליכי העיור והמודרניזציה בחברה הישראלית לא פסחו גםעל היישוב הערבי והביאו לשינוייםמרחיקי לכתבמבנהו המשפחתי והחברתי. התמעטותמשקלהשל החקלאות ושינוימבנההתעסוקה)מעברמחקלאותלענפיתעסוקהעירוניים(,עלייהברמתההשכלה )במיוחד בקרב הנשים(, יציאת נשים לעבודה ושיעורי התפצלות גוברים של המשפחה המורחבת ליחידות גרעיניות, שינו את דמותה של המשפחה ושל החברה הערבית )אביצור, 7791; חמאיסי, 5002; עזאיזה, 5991(. תהליך זה בישראל הוא מהיר יחסית, שכן בניגוד לתהליך הרווח במזרחהתיכון, שבו רביםמהצעיריםהמשכיליםעוזביםאת כפרםלמצואאתמקומםבעריםולעתיםאףמחוץלמדינתם, בישראלהצעיריםהערבים המשכילים נשארים בכפרם ומשמשים בו סוכני שינוי. כך נוצר תהליך שבו המוסדות המסורתיים, המבוססיםעל זקני הכפר, מפניםאתמקומםלכוחותמחדשים, הנתפסים כרלוונטיים יותר. החמולה- המשפחההמורחבת, עדיין קיימתאךאינהממלאתעודאת תפקידה המסורתי: הזקנים שעמדו בראשה נדחקו לתפקיד יועצים ותפקידי ההנהגה והביצוע עוברים לדור השני )עזאיזה וברודסקי, 5991(. האמונה במסורת בדבר חוכמת הזקן במשפחה, שידיעותיו עולות על אלה של צעירי המשפחה, חדלה להתקיים )רזק, 9791( והתלות הכלכלית של בני המשפחה בזקן פסקה )מרגולץ, נשיף ופרידן, 3891(.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==