הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין

92 חלקשני הסבר אחר מסתמך דווקא על הקשר הרגשי החזק הנוצר בין האם לבין תינוקה (. הנחתהיסודשלהתייחסותזו היאבתיאורייתההתקשרות, המסבירה Bowlby, 1969 ) Krause& אתמערכתההתקשרותהמתמשכתבין הילד לבין הוריו לאורך רצףהחיים ) (. אמנם, ככל שהילדיםמתבגריםקייםפחותצורך בקרבהפיזית Haverkamp, 1996 על מנת להשיג את תחושת ההתקשרות, אך היא עדיין היסוד להמשך איכות הקשר בין הורים לילדיהם. יש חוקרים הטוענים, שהתקשרותם הבטוחה של ילדים להוריהם (. הסתגלות Tesch, 1989 מהווהמשתנה ניבוי טוב להסתגלותםהחברתיתהעתידית ) זו משקפתאתתפיסתהילדיםאתמערכתהיחסיםעםהוריהםכתומכת, חמה, שוויונית והיא מהווה במידה רבה את התשתית לאיכות היחסים המתפתחים בין בנים בוגרים להוריהםהזקנים. מעבר לכך, ישהמצביעיםעל קשר בין התקשרותחזקהבגיל מוקדם לבין דפוסי ההתקשרותהבין-אישיתוהסיועהבין-דורי בזיקנה. ככלשעוצמתההתקשרות בין הורים לבנים לאורך רצף החיים חזקה יותר, כך ירגישו הילדים רצון עז יותר לסייע Pearson, Cowan, Cowan & Cohn, 1993; LaFreniere להוריהם בעת זיקנתם ) (. הסבר נוסף למניעים לאחריות ילדים כלפי & Sroufe, 1985; Cicirelli, 1993 הוריהם המבוגרים מצוי בתיאוריית החליפין, המתייחסת למערכת היחסים במשפחה Dowd, 1975; Hogan, Eggebeen & הרב-דוריתמזוויתחלוקתהמשאבים בתוכה ) (. שלא כמו בחליפין כלכלי, שמטבעו הדדי ושוויוני, החליפין במשפחה Clogg, 1993 מורכב יותר, לא תמיד סימטרי ולעתים כלל אינו שוויוני. בילדות, עיקר הנתינה היא מצד ההורים, אך בהמשך החיים, ככל שמצבםשל ההוריםדורשהתייחסות רבה יותר, עוברת הנתינה לילדים. כאשר החליפין המשפחתי מתבסס על היסטוריה משותפת, תחומי עניין, אמונות ורגשותהדדיים, מתקיימתאווירהשוויונית, צודקת והדדיתעל אף (. לפיכך, ישלראות Lerner, 1981 שאובייקטיביתחלוקתהמשאביםאינהבהכרחשווה) את נתינת הבנים כמתבססת על חליפין שנמשך לאורך מעגל החיים ויוצר הזדמנות להבעתתודה על טיפול שניתן בעבר על ידי ההורים. במצב זה, הנתינה היא על בסיס רגשי ורצון לעזרההדדית. הקושי הוא כאשר אין עניין משותף והבסיסהרגשי רופף. אז נוצרתתחושהשלחוסר צדק ומועקההגורמתלחוסר רצון לסייע. עוד תפיסה בהבנת הנכונות לסיוע בין-דורי במשפחה נשאבת מהתיאוריה הפסיכולוגית-חברתית של אריקסון, המדגישה את האופן שבו רכיבים פסיכולוגיים, חברתיים ותרבותיים משתלבים יחד בהתפתחות הנפשית של האדם במהלך חייו (. אריקסון מחלק את ההתפתחות הפסיכולוגית של מחזור החיים Erikson, 1963 ) של האדם לשמונה שלבים. לכל שלב מיוחסים תפקידים ומטלות, תכונות אופייניות וכישורים מסוימים. בכל אחד מהם ניצב האדם בדילמה בין שני קטבים או ערכים מנוגדים, שיש ביניהם קונפליקט ותפקידו להתגבר עליו בדרך של סינתזה או שילוב. בכל שלב האדם עומד במתח בין הצורך האישי המרכזי לבין תביעות החברה ממנו. התמודדותמוצלחתעםשלבאחדמבטיחהמעברקל יותרלשלבהבא. המשפחההרב- דורית נמצאת בתהליך תמידי ודינמי של התמודדות עם משימות מעבריות ייחודיות לכל פרט בתוכה, כאשר להצלחהאו לכישלון בביצוע משימותאלההשפעה ישירה על

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==