הזקן והמשפחה | סוגיות מרכזיות ביחסים רב דוריים | יצחק בריק ואריאלה לבנשטיין

ההיבטהרב-דורי 79 תפקידיו הרבים, מפני שהיענות נאותה דורשת היערכות ותכנון הלוקחים בחשבון את כל הפעילויות, המחויבויות והרצונותשל נותן הטיפול ומקבלו. זו מציאותשל מסלולים המשתלביםותלוייםהאחדבשני. החלטותבתחוםאחדתמידתהיינהמותנותבמחויבויות ובקשרים בתחום אחר. תופעה זו בולטת במיוחד במסגרת הקשרים והתפקידים המשפחתיים ולכן, ההתארגנותלטיפול רב-דורי, במקביל למילוי צרכיםאישיים, עלולה ליצור מכשול, קונפליקט ולחץשיובילו לבעיותבריאות, לקושי בתפקוד ולתחושתעומס (. האםהסיועלהורים Neal, Chapman, Ingersoll-Dayton& Emlen, 1993 כבדה ) באעל חשבון הסיועלילדים? כיצדמחלקיםבני "דור הסנדוויץ'" את זמנםבין הדורות? האםדפוסי הסיועתואמיםאתהשערת"הדרישותהמתחרות", הטוענתלקשרשלילי בין שני סוגי העזרה, או לחלופין, אתהשערתהסולידריותהמשפחתית, הטוענתלקשרחיובי ?( Grundy&Henretta, 2006; Chisholm, 1999 ) התשובה לשאלות אלה מוצגת בספרות המקצועית בשתי גישות מנוגדות. האחת טוענת, שכפל התפקידים תורם לבריאות הנפשית של בן המשפחה ולתחושת רווחה Loomis אישית והעצמה וכי לצדהקשיים ישנם גםאספקטיםחיובייםבטיפול בהורים ) (. חוקריםאלהטוענים, שהטיפולבהוריםמאפשרלבניםלגמוללהםעל &Booth,1995 הטיפולהמסור והאחראי שהם, ההורים, העניקו להםבילדותם. הואמאפשרלהם יצירת קרבהאינטימיתאו אף חידושה, לאחר שתקופהארוכהחיו הבנים וההורים במשפחות נפרדות. הבנים, שעתה התבגרו, יכולים למצוא שפה משותפת עם הוריהם בנושאים שבעבר אולי היו במחלוקת. כמו כן, הטיפול בהורים עשוי לתרום להרגשתו הטובה של הבן, המצליח למלא אחר הציפיות המשפחתיות והחברתיות של "הבן הטוב" ולזכות בהכרתהתודהשלהוריו. הגישה השנייה טוענת, שככל שמספר הדורות הדורשים את ההתייחסות .( Brody, 1985 האינסטרומנטלית גדל כך פוחתת איכות החיים של נותני העזרה ) התוצאה המיידית של מצב זה היא תחושת לחץ, עומס רגשי ופיזי ולעתים קרובות קונפליקטתפקידים. בנושא זה נדון ביתר הרחבהבהמשך. היפוך תפקידים בדיון במושג האחריות הפיליאלית לא ניתן להתעלםמאחת הסכנות הטמונות במעבר ההורהמעצמאותלתלותולהזדקקותלילדיו והיאהתחושהשל "היפוךתפקידים", מושג (. למעשה, בגללההיסטוריההארוכהשלמערכת Brody, 1990 בלתי מדויקואףהרסני ) היחסיםההדדיתבין בנים והוריהםקשהמאודלהפוךאתהיוצרות, מכאן ש"הוריםאינם יכוליםלהיות ילדיםלילדיהם וילדיםאינם יכוליםלהיותהוריםלהוריהם". נכדה הראשון של יעל נולד זמן קצר לאחר שאמה חלתה. בעתשהחליפה יעל את החיתול של נכדה הרהרה בתחושות הכול כך שונות שהיא חשה בעת שהיא מחתלת כשמדוברבהיפוךתפקידיםהכוונההיא, שהבן נהיהל"הורה" המטפל וההורה אתאמה.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==