אלצהיימר ודמנציות אחרות | רחל ברנבאום עורכת

אלצהיימר ודמנציות אחרות 101 לעתים יש כאלה המסרבים ואפילו מפחדים מהמחשב. במקרים אלה נחוץ לקיים מפגש ליד המחשב, כדי לאפשר לקשיש להכיר אותו ולקבל הסבר פשוט על השימוש בו. ברוב המקרים, לאחר תחילת הפעילות, הקשישים נרגשים ושמחים והמחשב הופך עבורם לכלי ידידותי. הרציונל בטיפול קוגניטיבי לחולי דמנציה כאשר מדברים על מחלת האלצהיימר ועל תפקוד קוגניטיבי יש נטייה לחשוב שהירידה היא בכל היכולות הקוגניטיביות והתפקודיות. גישה זו גורמת לעתים להתייחסות כאילו האדם החולה למעשה אינו קיים. הניסיון מוכיח, שגירויים קוגניטיביים בתחומים מגוונים ותרגולים חוזרים מעודדים ומשפרים תפקודים שכליים, אשר משפיעים לטובה גם על .) Bowlby, 1998 תפקודים מוטוריים אצל זקנים וחולי אלצהיימר ( בעזרת שימוש בטכניקות לתקשורת ועל ידי הדרכה ברורה, בסביבה תומכת ומותאמת, ניתן ללמד אדם עם דמנציה לבצע פעילויות שונות באופן עצמאי. החוקרת ניצה אייל (5002) מציינת, שקיימת גמישות של יכולות שונות העשויות להתבטא במיטבן בנסיבות מסוימות ולהצטמצם בנסיבות אחרות. כלומר, אם ישנם תנאים מתאימים לביטוי ולמיצוי היכולת, ניתן לקבל תוצאות טובות בביצוע המטלות. מצב זה נכון אצל קשישים בריאים ובמידה רבה גם אצל חולי אלצהיימר. לקשישים אלה אין הזדמנויות רבות בחיי היום-יום להתמודדות עם מטלות קוגניטיביות ולכן אין מידע מדויק לגבי היכולות שעדיין קיימות אצלם, אבל כאשר הם נחשפים למטלות, למשל דרך המחשב, אזי מתגלות היכולות. הטיפול הקוגניטיבי מתבסס על מושגים וידע שנרכשו בעבר הרחוק. כלומר, על הזיכרון לטווח הארוך. לכן יש סיכוי טוב להצלחה בביצוע משימות המתבססות על ידע מהעבר. התחומים שבהם עוסקים בטיפול ואופי הטיפול משתנים בהתאם למקרים שלפנינו, משום שביטויי המחלה מושפעים גם מגורמים אישיים, מהיסטוריה אישית ומהעולם הפנימי של החולה. לדוגמה, מנהל חשבונות יגיב ביתר התלהבות והצלחה לפעילות חשבונית מאשר אדם שלא עסק בחשבון; מוזיקאי יגיב בחיוב לתכנים הקשורים במוזיקה, יותר מאשר אדם שלא עסק במוזיקה. "לכל אחד מאתנו מאגר זיכרונות אישי, המיוחד לו בלבד. כך שהזיכרון הוא חלק בלתי נפרד מתחושת הזהות האישית, מההכרה שלנו מי אנו ומה מייחד אותנו מהאחרים. אני הוא אני בגלל הדברים שקרו לי והנשמרים בזיכרוני. אני הוא הסך הכולל של העבר שלי. זוהי תפיסת העצמי המתמשך והרצוף. הזיכרון מספק תשובה על השאלות מי אני ומה אני יודע" (אייל, 4991: 54). ההתעניינות והעיסוק בתחומים רלוונטיים מן העבר מסוגלים להעצים את האדם, לחזק את ה"אני" ולתרום לדימוי עצמי חיובי יותר. הניסיון בתרגול קוגניטיבי עם חולי דמנציה ). רואים שיפור בתפקודים, כמו Bowlby, 1998 ( מצביע על יכולת הלמידה שלהם זכירת מקום המחשב, הפעלת הלחצנים הנכונים בשעת הפעולה, הפעלת המקלדת,

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==