אלצהיימר ודמנציות אחרות | רחל ברנבאום עורכת

הטיפול והתמודדות המטפלים עם תשושי נפש בקהילה 102 סדר הופעת המסכים ועוד. שיפור ניכר גם במהירות התגובה, באיכות הקריאה וההבעה העצמית. המפגש עם הקשיש ליד המחשב לפני תחילת הטיפול רצוי לדעת מעט פרטים על החולה ועברו. מה היו תחומי העניין שלו, אירועים חשובים בחייו, עיסוקו ומצבו הנוכחי. כאמור, לא כל קשיש מסכים לגשת למחשב. ישנם כאלה המפחדים ממחשב ואחרים שכלל לא מתעניינים בו. במקרים אלה, אפשר להראות להם את המחשב בלי להשתמש בו. לאחר זמן, לנסות לשבת איתם ליד המחשב ולראות ביחד מה רואים על הצג. אפשר לחזור על פעילות זו מספר פעמים עד שהחששות מתמעטים. רצוי מאוד שהאדם המפעיל את הזקנים במחשב יכיר את התוכנות ואת הפונקציות של המחשב. הטיפול נעשה בדרך כלל באופן פרטני. הקשיש יושב עם המטפלת. היא פנויה בעבורו בלבד. פעמים רבות זו הזדמנות בשבילה לקבל מידע ופרטים על בעיות וקשיים הדורשים התייחסות. הזקן מקבל את מלוא תשומת הלב. בעבורו זאת הזדמנות למצות את יכולותיו. ההפעלה הפרטנית מאפשרת למטפלת להתאים את נושא התרגול, את הקצב ואת משך המפגש לצרכיו של כל מטופל. כמו כן, קיימת אפשרות ללמדו להגיע לשלבים של עצמאות בהפעלת התוכנה. במהלך הלימוד, למטפלת יש הזדמנויות רבות לתת חיזוקים חיוביים. המטופלים מתעודדים נוכח הצלחתם, חל שיפור במצב הרוח שלהם ובביטחון העצמי. פעמים רבות, תוך כדי חשיפה לגירויים במחשב, מתגלות יכולות קוגניטיביות ומוטוריות שלא היו ידועות עד כה. יש ריכוז טוב יותר, תקשורת מילולית עשירה יותר, התקדמות בפתרון תרגילי חשבון, חיזוק הזיכרון הוויזואלי ותגובה מהירה יותר. כל אלה מעודדים מאוד את המטופל ומחזקים אותו. הדגשים טיפוליים זמן הפעילות היא שעת איכות למטופל וגם לסביבתו. רווחה נפשית, איכות חיים: הישיבה בצוותא ליד המחשב חייבת להיעשות באווירה נעימה ונינוחה, המאפשרת למטפלת לתקשר (ברמה כלשהי) עם הקשיש. הפעילות מתמקדת בנושא המעניין את המטופל, אך חשוב להדגיש כי היא משותפת למטפלת ולמטופל. בדרך זו מפחיתים מתח או מפחד מכישלון. התאמת תכנית העבודה חייבת ניצול הכישורים הקיימים על מנת לבצע מטלות: להתבסס על מידע בדבר מצבו הנוכחי של המטופל, עיסוקו בעבר ותחביביו. לכן חשוב ביותר לקבל מידע זה לפני תחילת המפגש הראשון. העובדת הסוציאלית והמשפחה הן בדרך כלל המקור לקבלת פרטים על החולה. לעתים, אפשר לקבל מידע חשוב גם משיחה עם הקשיש עצמו, טרם תחילת הפעילות. אם אין מידע, אפשר לנסות הפעלה בתחום כלשהו, לפי שיקול דעתה של המטפלת, אך יש להיזהר שלא להביא את המטופל לידי תסכול ממשימות שאינן לפי יכולתו. .1 .2

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==