אלצהיימר ודמנציות אחרות | רחל ברנבאום עורכת
אלצהיימר ודמנציות אחרות 103 כל גירוי מהסביבה פוגע בריכוז ועלול לפגום סביבה שקטה ונעימה לצורך ריכוז מרבי: ביעילות הטיפול. לכן, חשוב לעבוד מלכתחילה במקום שקט. מומלץ לנסות זאת, כמובן מתן אפשרות למשתמש להפעיל את המקלדת בעצמו: אם המשתמש מסוגל לכך. אפשר להדביק מדבקות עזר על המקשים. פעולה זו נותנת למטופל תחושה של שליטה על החלטותיו. רצוי להסב את תשומת לבו הסבת תשומת לבו של המטופל למה שמופיע על המסך: לפרטים המופיעים על המסך ולהסביר לו במילים פשוטות את המוצג. פעולה זו היא גירוי חזותי ושמיעתי ומסייעת לריכוז. עצם הניסיון של הזקן לחשוב ולבצע הערכת רצונו של הזקן לבצע מטלה מסוימת: מטלה היא מטרה בפני עצמה, היות שתהליך הריכוז, הקשב והחשיבה מתחילים מיידית. על המטפל להביע את הערכתו לזקן על ניסיונו לעשות פעילות מסוימת מול המחשב. רצוי לתת חיזוקים בשלבים השונים של ביצוע המשימה ובהשלמתה, מתן חיזוקים: כדי לחזק את הביטחון העצמי של המטופל וליצור מוטיבציה. גם פתרון חלקי הוא חיובי או תשובה הנאמרת בעל פה, ללא הקלדה. סיום המפגש צריך להיות בנועם וברוגע, כדי מתן תחושת הצלחה בסיום הפעילות: שיישאר "טעם של עוד" ויהיה סיכוי טוב לפגישה נוספת ביום אחר. לעתים קרובות, יש בקבוצה אנשים שאינם התייחסות למצבי הרוח של החולים: משתתפים בפעילות או כאלה שנכנסו למצב של אגרסיביות וכעס. הם מפריעים למהלך התקין של הקבוצה. הניסיון מלמד, שהעברתם מהמסגרת הקבוצתית לפעילות פרטנית במחשב (בחדר צדדי) מוציאה את החולה הבודד מבדידותו ומרגיעה את החולה האגרסיבי מכעסו. רעיונות להפעלה במחשב הפעילות במחשב חייבת להיות בהתאם לרמה, לשפה ולעניין האישי של המטופל. להלן מספר הצעות: התוכנה עוסקת בנושאים בסיסיים, כמו: שפה, חשבון, צורות. תוכנת מחשב "סביון": העבודה בתוכנה מגרה את הזיכרון לטווח הארוך ולטווח והקצר. השימוש במקלדת מתרגל מיומנות מוטורית וקואורדינציה. התוכנה פותחה על ידי מרפאה בעיסוק לבני "גיל הזהב", הסובלים מירידה קלה בזיכרון והיא מותאמת במיוחד לעבודה עם קשישים הלוקים בדמנציה. אפשר להרחיב את הפעילות לכיוונים נוספים המתפתחים תוך כדי הפעילות, לפי העיקרון של "המטפל המאפשר". בכל הפעולות האלה נדרשות מהמטפל מקצועיות וזהירות רבה, כדי לממש את מרב היכולת של המטופל. אך חשוב, כאמור, לתת לחולה הרגשה טובה של הצלחה וחיזוק הביטחון העצמי. המטפלת מעודדת את המטופל לספר את סיפור חייו. לתאר אירועים, סיפורי חיים: חוויות, מעשים שעשה. אם הוא מסוגל להקליד - הוא עושה זאת בעצמו, אם לא - .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 .1 .2
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==