אלצהיימר ודמנציות אחרות | רחל ברנבאום עורכת

הטיפול והתמודדות המטפלים עם תשושי נפש בקהילה 118 טיפול בגינון אחינועם בן-עקיבא מליניאק ודבי להב מבוא טיפול בצמחים היה מאז ומתמיד אחד העיסוקים המקנים לאדם רוגע, שלווה, פורקן, סיפוק ויצירה. כל אלה מתקיימים בזכות המפגש עם הצמיחה והגדילה, שהם מנת חלקו של הצמח ואשר מבוססים על יחס של תלות וגומלין בין אדם לצומח. בטבע מתקיים מצב של "יציבות דינמית": זהו מצב שמצד אחד מקיים מסגרת המספקת יציבות, קביעות ומחזוריות ומצד שני מביא עמו חופש, תנועה, התפתחות ושינוי. קיומם של שני כוחות אלה מאפשר מערך טיפולי ייחודי אשר ממנו צומח אדם הנמצא בקשר עם הסביבה. צמחים הם יצורים חיים המגיבים לטיפול ומקבלים אותנו כפי שאנו, ללא שיפוטיות וביקורת. הצמחים מעודדים השתתפות, מגרים את החושים, מגבירים חיוניות, מעוררים תקווה והמשכיות. עיסוק עם הצומח הוא עיסוק מקובל, חשוב, מועיל ואמיתי, המאפשר לקיחת חלק פעיל ומועיל במעגל החיים ובעל נראות הקושרת בין העוסק לגינה. מעבר לכך, עיסוק עם הצומח מאפשר תחושת חיבור, לעתים אף חיבור לחלקים הבריאים מתקופות הקודמות למשבר או למחלה. הגינון מספק פעילות פשוטה ומהנה אשר אין .) Tyson, 1998 בה מקום לכישלון וכל אחד יכול לקחת בה חלק ( תרומת הפעילות לפעילות עם צמחים יש תרומה והשפעה על כל מישורי התפקוד של האדם: הפעילות משפרת קשר עין-יד, מיומנויות מוטוריות גסות ועדינות, שיווי במישור הפיזי: משקל, קואורדינציה, גמישות, טווח תנועה וחוסן פיזי. הפעילות מאפשרת למידת מושגים, העשרה והרחבה, שכלול במישור הקוגניטיבי: יכולות של זיכרון ושיפוט. הפעילות מעודדת שיתוף פעולה, תקשורת בין-אישית, נתינה וקבלה. במישור החברתי: Simson הפעילות מאפשרת ביטוי אישי, העלאת דימוי וביטחון עצמי ( במישור הרגשי: .) & Strauss, 1997 תהליך "הצמיחה האישית" באמצעות גינון יכול להתקיים בשלוש דרכים שונות: כתגובה לשהות פסיבית: השהות בחוץ, אם היא בישיבה, בטיול או בהתבוננות, מעוררת תחושות של רגיעה, שלווה והפחתת לחצים. באמצעות פעילות אקטיבית: דרך העשייה הפעילה מוגברת תחושת השליטה, המסוגלות, האחריות וההערכה העצמית. באמצעות אינטראקציה ושילוב בחברה: מושגת תחושת שייכות, חיבור למציאות חיצונית, יצירה, חיזוק קשרים משמעותיים ותרומה לחברה. .1 .2 .3

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==