אלצהיימר ודמנציות אחרות | רחל ברנבאום עורכת
הטיפול והתמודדות המטפלים עם תשושי נפש בקהילה 150 "בנערינו ובזקנינו" פעילות בין-דורית לקשישים עם דמנציה רחל ברנבאום מבוא אנו חיים בחברה אשר יש בה חלוקה על פי גיל: ילדים הולכים לבית ספר, מבוגרים הולכים לעבודה וקשישים הולכים למרכזי יום, כך שאין הזדמנויות רבות לפגישה בין הדורות ולמעשה נותר נתק ביניהם. הבעיה חמורה יותר אצל קשישים עם דמנציה. ילדים ונוער, על פי רוב, לא בוחרים בעצמם לבקר במרכז יום לקשישים ובוודאי שלא במרכזי יום לקשישים עם דמנציה ולא ייקחו יוזמה לבקרם בבתיהם. עם זאת, חשוב לדעת, Cohen, שיש הרבה מן החיוב בפגישה בין ילדים ובני נוער לבין קשישים עם דמנציה ( ). ברשימה קצרה זו נתאר את היתרונות וכיצד לתכנן 2000; Bowlby-Sifton, 2000 פעילויות מסוג זה, המציבות אתגר מיוחד בפני הצוות. שכן, מצד אחד עליו לתכנן פעילות שמתאימה לרמת הקשיש (לא קשה מדי בעבורו, כדי לא ליצור רגשות של תסכול, אך לא קלה מדי, כדי לא לעורר שעמום). מצד שני, הפעילות חייבת לעניין גם את הדור הצעיר השותף בה. מטרות הפעילות מבחינת הקשישים: בניית קשר חיובי בין בני הנוער לקשישים גורמת לעלייה בהשתתפות בפעילויות, שיפור התקשורת, שיפור הריכוז וכישורים חברתיים, ירידה ברמת האדישות והפסיביות ובהתנהגויות בלתי רצויות; הפעילות יוצרת שינוי לטובה במצב הרוח, שיפור יכולת ההבנה וההקשבה להוראות. באופן כללי, המפגש מחזיר לקשישים את ההרגשה Ward, Kamp שמישהו מתעניין בהם ושהם יכולים לתרום מניסיונם לאנשים אחרים ( .) & Newman, 1996 מבחינת הדור הצעיר: המפגש עם אוכלוסיית הקשישים גורם להם להבין את האחר ואת המוגבל, יוצר סובלנות כלפי אנשים עם מוגבלויות, רצון לתרום והבנה מעמיקה יותר Deutchman, של הזיקנה. הם מקבלים חום ואהבה מהקשישים, ללא כל שיפוטיות ( .) 2003 תכנון הפעילות כשמארגנים פעילות המיועדת לשתי קבוצות שונות עם צרכים שונים, יש להשקיע מחשבה רבה, כדי שכל המעורבים ירגישו שהם נהנים מהקשר ומפיקים תועלת. לדוגמה, בפעילות בין-דורית קיים סיכוי שהילדים יירתעו מהתנהגות הקשישים, כגון צעקות, האכלה וכו'. מאידך, הרעש וההמולה של הילדים עלול לבלבל את הקשישים ולהכניס ) מצאה השפעה שלילית על Seefeldt, 1987 אותם לאי-שקט. החוקרת סיפלדט (
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==