אלצהיימר ודמנציות אחרות | רחל ברנבאום עורכת
אלצהיימר ודמנציות אחרות 177 של מקרים כאלה. ישנם סוגים אחרים של דמנציה הגורמים לשינויים בדיבור המוטורי בשלבים המוקדמים של המחלה, כגון מחלת פרקינסון, דמנציה וסקולרית, דמנציה ומחלת הנטינגטון. צרידות, עצמת קול ירודה, דיבור מונוטוני (ללא Lewy bodies עם שינויים בגובה ובעצמה) או דיבור לא מדויק עלולים להופיע. דיבור אבנורמלי קל בולט רק לאוזניו של שומע שעבר הכשרה לכך. לכן, זהו שטח שבו תרומתו של קלינאי תקשורת .) Bayles & Tomoeda, 1993 יכולה להיות חשובה ביותר ( סיבה נוספת להפניית אדם עם דמנציה להערכה של יכולות תקשורתיות היא האפשרות לזהות אילו מן היכולות שלו נפגעו ואילו נותרו כשהיו, על מנת לפתח תכנית טיפול ). על ידי שימוש במערכות שלא Hodges, 2006 שתהיה מבוססת על פרופיל זה ( נפגעו, ובתהליכים הקוגניטיביים שנשמרו יחסית, כדי לפצות על אותם תהליכים שנפגעו, ). בכך שמבהירים www.ninds.nih.gov נ יתן לאפשר לנפגע טיפול אופטימלי ( למטפלים למה ניתן לצפות מבחינה תקשורתית, יכול קלינאי תקשורת לסייע למטופלים לפתח ציפיות מציאותיות ולקדם אינטראקציות חברתיות יעילות יותר בין המטפלים לבני משפחותיהם הדמנטיים. שינויים קוגניטיביים-תקשורתיים מאחר שישנם סוגים כה רבים של דמנציה, ודפוס ההידרדרות בקוגניציה ובתקשורת שונה בכל אחד מהם, קשה לדון בכך בצורה רחבה במסגרת מאמר זה. לכן, נתמקד כאן בשינויים קוגניטיביים-תקשורתיים המופיעים בדמנציה מסוג אלצהיימר. בשלבים המוקדמים של מחלת אלצהיימר ניתן לראות קשיים בזיכרון אפיזודי, דהיינו זיכרון לגבי אירועים ייחודיים בעבר. כמו כן, שכיחים ליקויים בריכוז ובתהליכי ניהול (היכולת לנסח ולבצע תכנית פעולה). רבות מבעיות התקשורת המופיעות בשלבים המוקדמים של המחלה הן תוצאה של קשיים קוגניטיביים אלה. הפרעות לשוניות תועדו .) Campbell-Taylor, 1995 אצל יותר מ-%57 מהאנשים עם מחלת אלצהיימר ( בעוד פונולוגיה (מערכת פונטית) וסינטקס (תחביר, דקדוק) נשמרים לרוב לאורך רובה של המחלה, בולטים דווקא ליקויים לקסיקליים-סמנטיים (ידיעת מילים ומשמעותן). בנוסף, ישנן בעיות בפרגמטיקה של השימוש בשפה (השימוש הנכון, החוקים של השפה) ובדיסקורס (תקשורת שהיא מעבר לרמת המשפט הבודד). בשלבים המוקדמים של המחלה, ביטויים ורבליים עלולים לחזור על עצמם, ישנה www.ninds.nih . שכחה של שמות ואיבוד חוט המחשבה לגבי נושא השיחה ( ). התקשורת מאופיינת בקשיים במציאת מילים, הכנסת מילים חלופיות, תוכן gov ולא אינפורמטיבי מצומצם ושימוש מוגזם במושגים לא מוגדרים ("הזה" "מה-שמו") ). יכולת הבנה יחסית נשמרת במחלת אלצהיימר קלה, Tomoeda, 2001 רלוונטיים ( אך עלולים להיות קשיים בהבנה של ביטויים מופשטים ("רומא לא נבנתה ביום אחד", .) Bayles, 2001 "מצבה הוחמר") ( בשלבי הביניים של המחלה, מתגברים הקשיים במציאת מילים, וכבר יש שימוש במילים חלופיות ריקות מתוכן במקומם של שמות עצם ופעלים. פחות רעיונות מועברים
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==