אלצהיימר ודמנציות אחרות | רחל ברנבאום עורכת

אלצהיימר ודמנציות אחרות 179 הטיפול בהפרעות קוגניטיביות-תקשורתיות קלינאי תקשורת יכולים לאמץ גישה ישירה או עקיפה לטיפול באדם עםמחלתאלצהיימר, אך ללא הבדל באיזו גישה יבחרו, המטרה העיקרית היא להביא למקסימום את יכולתו של הפרט לתקשר, ולשפר את איכות חייו. SRT, Spaced Retrieval שתי דוגמאות להתערבות ישירה שנמצאו אפקטיביות הן היא שיטה, SRT , ושימוש ברמזים גרפיים או כתובים, כגון ארנקי זיכרון. Training שמטרתה ללמד את חולה האלצהיימר אינפורמציה פונקציונלית שתוכל לסייע לו בחיי היום-יום. דוגמה למטרה כזו יכולה להיות, שהאדם יביט בלוח הפעילויות שלו על מנת שיזכור את סדר היום שלו, או את שמו של המטפל שלו, או את מספר החדר שבו הוא גר. דורשת מהחולה להתאמן בזכירת המידע שוב ושוב, במשך זמן ארוך יותר ויותר. SRT ). התערבות Kempler, 1995 תוצאות מוצלחות מתוארות בספרות במספר מאמרים ( Hopper, Bayles & Kim, נוספת שהופעלה בהצלחה היא השימוש ברמזים כתובים ( ). בשיטה זו, חולה האלצהיימר מקבל תצלומים ואינפורמציה עובדתית בצורה של 2001 ארנק זיכרון (שמות של בני משפחה, עיסוק קודם וכד'), כדי להקל עליו את התקשורת. בעת שהחולה מדבר, הוא בודק את המידע בארנק הזיכרון שלו, ואזי שיחתו נעשית בעלת (recognition memory) משמעות רבה יותר. גישה זו מנצלת את הזיכרון ההכרתי השמור יחסית של החולה, ואת יכולתו לקרוא בקול רם, על מנת לסייע לזיכרון האפיזודי הפגוע שלו. (episodic memory) מטרתה של ההתערבות העקיפה היא לשפר את תקשורתו המוצלחת של החולה במחלת אלצהיימר, בכך שמשנים את סביבתו הפיזית, מתאימים לו סדרי יום חדשים ופעילויות חדשות ומכשירים את המטפלים בו לתקשר עמו בצורה מוצלחת יותר. ”נפילות" בתקשורת מעוררות דחק רב בחולה האלצהיימר ובמטפלים בו. ברור מאליו, כי תקשורת יעילה היא חיונית למתן מענה לצרכיו הפיזיים הבסיסיים ולצרכיו החברתיים ). התקשורת עם אדם חולה דמנציה Bayles, 2003 וכדי לאפשר לו טיפול אופטימלי ( דורשת סבלנות רבה והבנה. ישנם אנשים היודעים אינטואיטיבית מה עליהם לעשות, אך לרוב האנשים דרושה השכלה והכשרה באשר לדרכים המועילות ביותר לתקשר עמו. קריאה בשמו של האדם כדי להשיג את תשומת לבו, התקרבות אליו מלפנים, שמירה על קשר עין טוב ומתן מספיק זמן לאדם להגיב בלי שמפסיקים אותו באמצע, כולם היא "Focused" הרגלים קטנים העשויים להשפיע רבות על איכותה של האינטראקציה. תכנית הכשרה, שקלינאי תקשורת מעבירים למשפחות ולמטפלים מקצועיים, על מנת לתת להם את המיומנויות הדרושות לתקשורת יעילה עם אנשים עם מחלת אלצהיימר ). קלינאי תקשורת יכולים גם לסייע למטפלים להתמודד Brush & Camp, 1998 ( עם התנהגויות תקשורתיות לא רצויות, כגון שאלת שאלות חוזרת ונשנית או השמעת קולות.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==