אלצהיימר ודמנציות אחרות | רחל ברנבאום עורכת

הטיפול והתמודדות המטפלים עם תשושי נפש בקהילה 196 מחד, וליצירת סיפוק מקצועי פיצוי הולם, מאידך. בעיקר הדברים אמורים בעובדים המשרתים זקנים תשושים, אשר נאלצים להתמודד בשתי חזיתות - עם ההידרדרות של המטופלים המתחוללת לנגד עיניהם ועם מצוקת בני המשפחה, הכורעים - נפשית וגופנית - תחת עומס הטיפול בזקנים אלה (קצלניק, אבירם וקטן, 1991; לומרנץ, אייל ושמוטניק, 2991). המבנה של תהליך ההדרכה חייב להיות ברור ויציב. על הפגישות להיערך בזמנים קבועים, אם כי יש לאפשר גישה אל המדריכה גם בשעות אחרות, כדי שתוכל לסייע למודרכים בעתות חירום, משבר או לחץ. ההדרכה חייבת להיות בנויה על הסכם הדדי בין המדריך למודרך, וכן בינם לבין המסגרת המעסיקה אותם. ההדרכה מתבססת על ההנחה, שיש קשר בין היחסים של המטפל והמטופלים לבין היחסים של המטפל והמדריך. בהדרכה נשמרת זכותו של המטופל לסודיות ולפרטיות, ולכן אין לדווח על הנאמר במסגרת ההדרכה לשום גורם חיצוני. בקשות, הצעות או תלונות של המודרך, המחייבות התערבות של גורמים אחרים (למשל, ההנהלה), יועברו רק בהסכמת שני הצדדים. על המדריך מוטלת האחריות לחזור ולהזכיר למודרך את התחייבותו לשמור על צנעת הפרט של המטופל. נושאי ההדרכה ואופייה תלויים בתכונותיהם האישיות של העובדים ולא רק במגוון מקצועותיהם. העובדים נבדלים זה מזה בניסיונם המקצועי, בנטיותיהם האישיות והמקצועיות, בנכונותם להשקיע בהתפתחות מקצועית אישית, במידת פתיחותם לשינויים, לחשיפה ולהסתכנות ובעיקר ברמת המודעות העצמית שלהם. על המדריכה להיות רגישה לכל האפשרויות האלה, ואף לאבחן את נטיותיהם, את חולשותיהם ואת סגולותיהם של המודרכים ולקבוע מה היא ההדרכה המתאימה להם ביותר. ככל שרב יותר הביטחון של העובד בעשייתו המקצועית רבה פתיחותו לקבלת הדרכה ולהפקת רווחים מניסיונם של אחרים. כך נוצר מעגל סגור - הגברת האמון של העובד בעצמו מחד ובמדריך מאידך, מגבירה את נכונותו לקבל הדרכה נוספת ולהשתפר. כתוצאה מכך, גדלה פתיחותו ונכונותו ללמוד. , המדריך הוא הציר המרכזי במתן התמיכה. תפקידו המגוון כרוך בקיום קשר לסיכום בלתי אמצעי והדוק עם העובדים ועם אוכלוסיית היעד, מחייב מעורבות בתכנון ובהפעלת התכנית ועדכון מתמיד בתחום המקצועי והארגוני. המדריך מייצג בפני ההנהלה את העובדים ומתרגם את משאלותיהם ואת תלונותיהם למגמות אובייקטיביות לטובת השירות כולו. מצד שני, הוא עוזר להוציא אל הפועל את החלטות ההנהלה. כדי למלא את תפקידו כיאות, עליו להדריך את העובדים בידע המתחדש והמתפתח כל העת ובה במידה לעמוד לצדם כנגד שחיקה מחמת העבודה עם האוכלוסייה הקשה של תשושי נפש (למעשה, לעתים קרובות המדריך אינו רק במעמד של תורם למערכת, אלא הוא לומד באופן מתמיד - והאתגר מרתק). .2 .3 .4 .5

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==