טיפול בית | בזקנים המוגבלים בתפקודם | אסתר יקוביץ, עורכת
103 טיפול בית בזקנים המוגבלים בתפקודם צרכנים רבים בחרו להשתמש בשירותי התיווך הכספי הניתן מטעם הממסד, מה שמקטין ). למספר מועט של Flangan & Green, 2000 את החששות לשימוש לא נכון בכספים ( צרכנים שרצו להיות עצמאיים בנושא הופץ מדריך כדי להבטיח שיש בידם את כל המידע הדרוש. בקרת איכות בתכניות אלה דורשת ממעצבי המדיניות משימה יצירתית של איזון בין האחריות של הצרכן והנשיאה באחריות של המדינה. בני משפחה ממלאים תפקיד מרכזי בטיפול באנשים מוגבלים בכלל, ובתכניות לצרכנות ישירה בפרט. כמעט בכל התכניות לצרכנות ישירה ניתנה האפשרות להעסיק קרובי משפחה כספקי שירותים. בחלק מהן לא היו הגבלות ובחלקן היה איסור להעסיק בני זוג והורים. לנושא זה נתייחס בהמשך הפרק. סוגיית העסקת העובדים והבטחת תנאי העבודה וזכויותיהם חשובה ויש לבחון את ההשלכות של התכניות לצרכנות ישירה לנושא זה. צרכנות ישירה עלולה ליצור מצב שבו Benjamin et al., 1998 ; Tilly et al., אין לעובדים גיבוי וקיים חשש לפגיעה בזכויותיהם ( ). יש לציין, שלרוב אין נתונים טובים ואמינים בנושא התנאים והשכר. 2000 אחת הסוגיות של מעצבי מדיניות באשר ליישום תכניות של צרכנות ישירה היא כיצד אפשר להבטיח את איכות הטיפול שניתן. תכניות מסורתיות להספקת שירותים מנסות להבטיחאתאיכותהטיפולבקביעתנהליםהדורשיםמספקי השירותיםלהבטיח, שהמטפלים יהיו בעלי הכשרה ושיהיה פיקוח של אנשי מקצוע על המטפלים הישירים. מנגנונים אלה אינם קיימים במודל של צרכנות ישירה. במרבית התכניות המבוססות על צרכנות ישירה היקף הפעילות היזומה של הממשלה בפיקוח מצומצמת ונשענת על היענות לתלונות הציבור, על ביקורי בית תקופתיים ועל קשר טלפוני עם זכאים. הבטחת איכות בצרכנות ישירה, למעשה, נשענת על צרכני השירות עצמם, מתוך הנחה כי צרכנים לא מרוצים הם בעלי הכוח והאמצעים להחליף את המטפלים. אולם, אמצעי זה יעיל יותר כאשר יש היצע גדול של כוח אדם. כשקיים חשש למחסור בכוח אדם, איום הפיטורין פחות אפקטיבי. יש לציין אמנם, שגם במסגרת תכניות מסורתיות, שבהן השירותים מסופקים על ידי סוכנויות מורשות, לא תמיד יש פיקוח על ספקי השירותים או שהפיקוח מצומצם ביותר. בתכנית בקליפורניה, למשל, נמצא שחלק משמעותי מהעובדים (%73) דיווח שאין פיקוח ). יתרה מכך, בחינת איכות Benjamin et al., 1998 כלל או שהפיקוח מצומצם ביותר ( השירותים בשני הדגמים גם יחד מסתמכת לרוב על מדדי שביעות רצון של הצרכנים ולא על מדדי איכות אחרים, כגון מניעת הידרדרות במצבו התפקודי של האדם או צמצום באשפוזים שהיה ניתן למנוע. מחקרים שונים מצביעים, ששביעות הרצון בקרב המשתתפים בתכניות לצרכנות ישירה גבוהה יותר, או לפחות מקבילה לשביעות רצונם של אלה המקבלים שירותים מסוכנויות מורשות. ניתן לומר, אפוא, שסוגיית הבטחת האיכות שנויה במחלוקת ודורשת התייחסות מחקרית מעמיקה יותר.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==