טיפול בית | בזקנים המוגבלים בתפקודם | אסתר יקוביץ, עורכת

182 חלק שני הזכאים ל-%051 או ל-%861 גמלת סיעוד יכולים לבקש ולקבל היתר להעסקת עובד זר רוב שעות היממה, שישה ימים בשבוע, כמתואר בפרק י"ג, העוסק בנושא המטפלים הזרים להלן. אם אין קשישים אלה מעסיקים עובד זר, כי אז קשיש הזכאי על פיו ליקויו ל-%051 גמלה מקבל תוספת של %2.72 מקצבת יחיד מלאה, השווה לתוספת של שלוש שעות טיפול לשבוע. קשיש הזכאי על פי ליקויו ל-%861 גמלה מקבל תוספת של %2.63 מקצבת יחיד מלאה, השווה לתוספת של ארבע שעות טיפול לשבוע. נמצאנו למדים, כי המחוקק ראה לנכון לקבל את ההמלצות המקצועיות ולקבוע שלוש רמות לטיפול הסיעודי, על פי חומרת הליקוי התפקודי של הקשישים וכן נתן תוספת גמלה בתוספת שעות טיפול, כדי לתמרץ העסקת עובדים שהם אזרחי המדינה. הספקת שירותי הסיעוד כאמור, קיימים חמישה סוגים של שירותי סיעוד שהקשישים הזכאים לגמלת סיעוד יכולים לבחור: שעות טיפול אישי בבית, טיפול אישי במרכז יום, מוצרי ספיגה למי שאינו שולט בצרכיו, משדר מצוקה ושירותי כביסה (לוח מס' 2). הקשיש הזכאי לגמלה יכול לבחור שירות סיעוד אחד או יותר על פי רצונו וצרכיו בשיעור שעד גובה הגמלה לה הוא זכאי. בשנת 8002 בחרו כ-%89 מהזכאים בטיפול אישי בבית וכ-%07 מהם בחרו שירות סיעוד בבית כפריט יחיד. כ-%7 בחרו בטיפול אישי במרכז יום, אולם רק כ-%9 מהם בחרו שירות זה כפריט יחיד. מוצרי ספיגה נבחרו על ידי כ-%81 מהזכאים ומשדרי מצוקה על ידי כ-%21 מהם. רק קשישים בודדים בחרו שירותים אלה כשירות יחיד וככלל שירותים אלה באו על חשבון הקטנת שעות הטיפול האישי בבית (המוסד לביטוח לאומי, 8002). נתונים אלה מעידים על כך, שכמעט כל המקבלים גמלת סיעוד זקוקים לטיפול אישי בבית ומעדיפים טיפול כזה. ואכן, טיפול זה היה ונשאר לב ליבו של חוק ביטוח סיעוד. שירותי הטיפול האישי בבית ניתנים על ידי מטפלות ומטפלים המועסקים על ידי ארגונים נותני שירותים, שהוסמכו ואושרו לכך על ידי המוסד לביטוח לאומי. הסיבה שהמוסד משתמש בארגונים אלה היא כדי שהוא (המוסד לביטוח לאומי) לא יהיה מעסיקם של עשרות אלפי המטפלים והמטפלות ולא תהיה לו מחויבות כלשהי כמעביד כלפי עובדים אלה. לו היה המוסד מעסיק אותם ישירות היה גדל כוח האדם שלו פי עשרים ממה שהוא כיום. שעות הטיפול הניתנות על ידי נותני השירותים נחלקות בין חברות סיעוד (כ-%07) לבין עמותות ציבוריות ומט"ב (כ-%03). זאת, לאחר שחתמו חוזה עם המוסד לביטוח לאומי בעקבות זכייתם במכרז האחרון שהמוסד ערך בשנת 8002. מכרז זה בא בעקבות כמה מכרזים קודמים שהמוסד ערך במטרה להקים מאגר של נותני שירותים לטיפול בית לזכאים. חברות הסיעוד והעמותות עתרו מספר פעמים נגד מכרזים אלה לבתי הדין המנהליים ולבג"צ בגין סעיפים שונים שהיו במחלוקת בנוסחי המכרז, בעיקר עקב דרישות המוסד לביטוח לאומי

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==