טיפול בית | בזקנים המוגבלים בתפקודם | אסתר יקוביץ, עורכת

219 טיפול בית בזקנים המוגבלים בתפקודם הקהילתיים והספקת שירות רפואי-סיעודי מיטבי לקשישים בסביבתם הטבעית. לצד תפיסה זו, וכחלק מהיערכות הכללית למלחמת יום הכיפורים, סייעו היחידות להמשך טיפול בשחרור חולים קשישים ומורכבים לקהילה, עם תום הטיפול הרפואי האינטנסיבי. זאת, עקב הצורך לפנות את מחלקות בתי החולים על מנת לקלוט את פצועי המלחמה. השנים שעברו מאז התאפיינו בתהליך מואץ של הקמת יחידות נוספות ברחבי הארץ, הרחבת השירותים הניתנים באמצעות היחידות, פיתוח יחידות בעלות התמחות ייחודית בתחומים שונים, כגון: הוספיס בית, טיפול תוך ורידי בבית, מונשמים, אי-ספיקת לב, גריאטריה, ועוד, הרחבת היקף המטופלים ביחידות והעמקת מעורבות צוותי היחידות בתהליכי הטיפול בחולים מורכבים על רצף החיים בכל קבוצות הגיל. ערב חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי וכחלק ממאמצי קופת חולים כללית לשיפור השירות לאוכלוסיית הקשישים, הורחבו שירותי טיפולי הבית וחלה התמחות והתמקצעות ביחידות השונות, המטפלות בחולים במחלות שונות ובמצבי ריתוק ומוגבלות מגוונים. בנוסף לכך, הזדקנות האוכלוסייה, לאורך השנים, לצד השחיקה במקורות המימון של החוק מחד גיסא, וההתפתחות הטכנולוגית מאידך גיסא, יצרו מציאות של הגברת הצרכים של מטופלי הבית, הרחבת המשאבים הנדרשים לכך ועלייה במורכבות החולים בקהילה. לכך תרמו מצוקת האשפוז בבתי החולים והגברת תהליכי בקרת האשפוז על ידי קופות החולים, כפועל יוצא מדרישות האוצר לצמצם את האשפוז בבתי החולים. המציאות, שבה חולים השתחררו מבתי החולים מוקדם יותר וברמת מורכבות גבוהה יותר, הגבירה את הצורך בפיתוח פתרונות קהילתיים לטיפול בחולים בביתם. "כללית בית" כחלק ממהלך זה, הקימה קופת חולים כללית, בראשית שנות ה-09, חברת בת אשר התמקדה בהספקת השירותים למרותקי הבית - "כללית בית." החברה הוקמה במסגרת תהליך אסטרטגי, שהביא למיקוד באוכלוסיית הקשישים בכלל ובמרותקי הבית בפרט. במהלך שנות פעילותה, "כללית בית" הגדירה את סל השירותים למרותקים, קבעה נהלים להספקת שירותים, נורמות וכללי הפעלה והגדירה את יחסי הגומלין בינה לבין צוותי המרפאות הראשוניות. כמו כן, "כללית בית" סיפקה שירותים רפואיים וסיעודיים למטופלים מרותקים, תוך הקצאתמכשור רפואי על פי הצרכים, תיאום טיפול עם המשאבים הקהילתיים ובקרה על איכות השירותים. הפנייתחולים ל"כלליתבית" נעשתה באמצעות רופא המשפחה. במהלך תקופתהטיפול, ם שלו ועם ֵ המטופל הועבר לאחריות "כללית בית," נגרע ממניין המבוטחים במרפאת הא סיום הטיפול הוחזר אליה. פעילותה של "כללית בית" התאפיינה באיכות מקצועית גבוהה, בשביעות רצון גבוהה של המטופלים ומשפחותיהם, אך גם בעלויות גבוהות במיוחד. הניסיון

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==