טיפול בית | בזקנים המוגבלים בתפקודם | אסתר יקוביץ, עורכת
291 טיפול בית בזקנים המוגבלים בתפקודם עם זאת, עלינו להביא בחשבון שעלותהטיפול הסיעודי היא גבוהה; חלקהבתל"ג היא יותר מ-%1 ברוב העולם המפותח. בשנת 4002, סך כל ההוצאה על טיפול סיעודי בישראל הייתה %2.1 מהתל"ג (%8.0 באמצעות מימון ציבורי ו-%4.0 באמצעות מימון פרטי). בכל מדינות אירופה, משקי בית פרטיים נדרשים לשאת בחלק לא מבוטל בעול הטיפול, הן מהבחינה הכלכלית והן בהספקת רוב שעות הטיפול שאנשים סיעודיים זקוקים להן. תשלומים פרטיים מורכבים מהשתתפות עצמית לטיפול שסופק בתכניות ציבוריות ומתשלומים מהכיס הפרטי ). בו בזמן, אוכלוסיית העובדים אשר משלמת את רוב התשלומים הפרטיים Huber , 2008( הללו צפויה להצטמצם ברוב המדינות, כך שעלולה להיווצר בעיה במימון שירותי הטיפול .( Karlsson , 2003; CBO הסיעודי (4002 , לאור כל הנאמר עד כה, עולה השאלה המתבקשת - מי ידאג לאוכלוסייה זו או מי ישלם עבור הטיפול בה? ביטוח סיעודי בפרספקטיבה בינלאומית אם תגבר החשיבות של שירותי הסיעוד, תפקיד הממשלה במימון הטיפול הסיעודי יהיה בעל משמעות מכרעת. מדינות שונות בחרו פתרונות השונים זה מזה בתמריצים, בחלוקת האחריות בין המגזר הציבורי למגזר הפרטי ובתוצאות החלוקה. באופן כללי, קיימים שלושה מודלים למימון הטיפול הסיעודי: 11 . רוב הטיפול ומימונו מוטלים על הקשיש בעל המוגבלות ומשפחתו. כל אדם אחראי על מילוי צורכי הטיפול הסיעודי (העתידי). המימון הציבורי מוגבל, בין אם הוא ניתן רק לעניים ביותר ובין אם הוא מסייע לקשישים רבים, אם כי במידה מועטה. בהקשר של הביטוח הסיעודי, תפקיד הממשלה במודל זה הוא לעודד את רכישת הביטוח הסיעודי ולפקח (רגולציה) על שוק הביטוח הסיעודי. ברוב מדינות המערב, כולל ארצות הברית וישראל, משתמשים במודל זה. 22 . הטיפול הסיעודי הוא בעיקרו ציבורי וממומן באמצעות מיסים לאומיים או מקומיים (אוסטרליה, אוסטריה, דנמרק ושוודיה). להרחבה ראה להלן. 33 . ביטוח סיעודי סוציאלי-ממלכתי: מיסי ביטוח סיעודי ייעודיים נגבים במיוחד למימון הטיפול הסיעודי (יפן, גרמניה, לוקסמבורג והולנד). להרחבה ראה להלן. בגרמניה, למשל, המטרה המוצהרת הראשונה של חוק הביטוח הסיעודי הייתה "להקל על רוב הנטל .( Geraedts , Heller & Harrington הכלכלי שבמוגבלות ומחלה ממושכות" (0002 ,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==