טיפול בית | בזקנים המוגבלים בתפקודם | אסתר יקוביץ, עורכת

91 טיפול בית בזקנים המוגבלים בתפקודם מעוגנות בחקיקה מיוחדת וניתן לרסן עלויות רק באמצעות שינויים בתנאי הזכאות. על פי רוב שינויים אלה דורשים שינויים בחקיקה. בתכניות שאינן מבוססות על עקרונות ביטוחיים הספקת השירותים מותנית בתקציב, כלומר, אין חובה לספק את השירות כאשר התקציב נגמר, גם לאלה העונים על הקריטריונים. אפשר למשל, לדחות את ההספקה לשנה תקציבית אחרת, או לכלול את האדם ברשימת לקבלת השירות. בתכניות אלה ניתן לרסן עלויות באמצעות הקצאת משאבים המתנה מתוכננת ולא רק על ידי התאמת תנאי הזכאות. עם חקיקת חוק ביטוח סיעוד, ישראל נקטה בגישה ביטוחית להספקת שירותים לזקנים מוגבלים השוהים בקהילה. ההחלטה לוותה בלבטים רבים. בין היתר, לא היה ברור האם כדי לענות על הצרכים העולים וגוברים של זקנים מוגבלים יש לחזק את מערך השירותים הקיימים במשרדי הרווחה והבריאות ובקופות החולים, או שמא עדיף לפתח תכנית חדשה במסגרת הביטוח הלאומי והפועלת על פי עקרונות ביטוחיים. ההחלטה לגבי הגישה המועדפת תלויה בגורמים רבים. מבלי לקבוע איזו גישה עדיפה, נציג מספר שיקולים העשויים להשפיע על מקבלי ההחלטות בבחירה בין הגישות. יש לציין שקיים קשר בין ההחלטה האם לנקוט בגישה ביטוחית או לא, לבין ההחלטה בסוגיות מדיניות אחרות, כגון הספקת שירותים על פי עקרונות אוניברסליים לעומת הספקת שירותים על פי עקרונות של סלקטיביות (מותנה בהכנסות של מקבל השירות או ההטבה), שאליהם נתייחס בהמשך. שירותים לטיפול ממושך כזכות שיש להגן עליה הבחירה בין גישה ביטוחית לבין גישה לא ביטוחית משקפת את הפילוסופיה לגבי הספקת שירותי רווחה בכלל. כלומר, האם השירותים לזקנים מוגבלים צריכים להיות מוגדרים כזכות המוגנת מפני התהליכים התקציביים והפוליטיים, או שמא שירותים אלה צריכים להיות נתונים לשליטה, כך שניתן יהיה להתאימם בצורה גמישה למצב התקציבי הנתון במדינה. כאמור, במערכות המבוססות על גישה ביטוחית, שינויים בסל ההטבות או בתנאי הזכאות דורשים שינויים בחקיקה ולא רק החלטות מנהליות. כתוצאה מכך, הם נתונים לדיון ציבורי וקשה יותר לשנותם, במיוחד אם הממשלה עומדת בפני התנגדות ציבורית. על פי הגדרה, תהליך זה מוגן יותר, אולם קשה לקבוע בוודאות, שהשירותים המסופקים על בסיס ביטוחי בפועל מוגנים יותר מאלה המסופקים במערכות שאינן ביטוחיות. כך למשל, ישראל צמצמה את היקף הסיוע של חוק סיעוד בשנת 3002 בחוק ההסדרים, יחד עם קיצוצים אחרים במערכת הרווחה. ראוי לציין, שזו הייתה הפעם היחידה שנעשה קיצוץ במסגרת חוק ביטוח סיעוד במהלך של יותר מ-02 שנות הפעלה, על אף שבמשך השנים היו קיצוצים רוחביים בשירותי רווחה אחרים. יתרה מכך, במדינות אחרות, למשל בהולנד, מאז החלת התכנית

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==