פעילות פנאי ותעסוקה לזקנים | יובל נוה, מרגריטה רחנאייב
38 מדריך והנחיות תעסוקה מצבים בהם קיים פער בין היכולת הפוטנציאלית לבין הביצוע בפועל במצבים בהם מזהה מדריכת התעסוקה כי קיים פער בין יכולתו הפוטנציאלית של המטופל לבין הביצוע בפועל, על המדריכה לזהות את הגורמים המונעים השתתפות בפעילות ולתכנן פעילות מותאמת. ניתן להיעזר בקווים המנחים לזיהוי חוסר השתתפות. כאשר ניכר במהלך החודש כי המטופל מתמיד להציג פער ביכולת הביצוע, יש לוודא שהמטופל אכן הינו בעל רמת השתתפות כפי שנצפתה. אם רמה ההשתתפות אכן הולמת, אם מטופל מסרב לשתף פעולה, יש לציין בטופס שלא ניתן להתרשם מיכולותיו מכיוון שאינו משתתף בפעילות. יחד עם תיאור הניסיונות שנעשו על מנת להגביר את השתתפותו בפועל. ניתן למצוא את גרף ההתקדמות החודשית (לשנה/שלושה חודשים בעמ' 352. קווים מנחים להפעלת מטופלים אשר רמת השתתפותם שתיים (2): קווים מנחים להפעלת מטופלים אשר רמת השתתפותם קטנה משלוש (3) ניתן לבסס על פי הרצף הניורו-התפתחותי ), הרואה באיבוד יכולת מוטורית תהליך הפוך להתפתחות Neuro-Developmental Sequencing Program - NDSP( . על פי גישה זו, הטיפול במבוגר הנמצא בנסיגה Carroll G.- ו Buettner L.L., Kerman B. תקינה. הגישה מתוארת על ידי קיימים שלושה שלבי נסיגה: NDSP- ניתן בהתאם לשלב התפתחותי של ילדים, אך בכיוון ההפוך. לפי גישת ה :)Cortex( שלב 1 - אטרופיה של קליפת המוח מבחינת ניידות ושיווי משקל: • מאופיינים בליקויים בשיווי המשקל, למרות שמסוגלים לעמוד בכוחות עצמם. ההליכה אינה יציבה, וייתכן שיזדקקו לאביזר עזר בהליכה. יש נפילות חוזרות. קיים קושי בעליית מדרגות. רמת הסיבולת פוחתת. מבחינת תפקוד ידיים: • קיים קושי בזריקת חפצים; קושי במיומנויות הדורשות תפקוד עדין של הידיים, הבא לידי ביטוי גם בשינויים ) באכילה ובכתיבה. Tripod) בתפיסה - שהיא בדרך כלל תפיסה גסה, במקום תפיסת שלוש נקודות הנדרשת מבחינה קוגניטיבית: • מסוגלים להבין הוראות מילוליות בנות שתיים עד שלוש שלבים. • מטופלים בשלב זה אינם מסוגלים לבחור במיומנויות פנאי, אך המודעות שלהם לפנאי מתבססת על כך שהם יודעים מהן הפעילויות המוצעות, מתי הן מתקיימות והיכן הן מתקיימות. מבחינה פיזיולוגית: • משקל המוח פוחת ב-%01-%02. • .)Cortex( קיימת אטרופיה בקליפת המוח • יש הפחתה של %02 במידת זרימת הדם למוח. • מערכת העצבים המרכזית פוחתת בשליש. :)Midbrain( שלב 2 - פגיעה במוח התיכון מבחינה שיווי משקל: • שיווי משקל לקוי בעת ישיבה. עקב כך, יש למטופלים קושי למקם את הגוף בתנוחה המאפשרת תפקוד בסביבה. מבחינת תפקוד ידיים: • קיימת מגבלה בטווח פסיבי של הגפיים העליונות. • קיים קושי בעת פעילות בחציית קו האמצע של הגוף באמצעות הידיים.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==