פעילות פנאי ותעסוקה לזקנים | יובל נוה, מרגריטה רחנאייב
43 מדריך והנחיות תעסוקה פירוט פעילות - הגדרות פעילות/ טכניקה הגדרה גירוי חושים להכרת החושים והליקויים בהם לוקה האדם המבוגר וכן לקווים מנחים לעבודה - ראו עמ' 31. גירוי חושים (באמצעות מגע/מישוש, טעם וריח, ראייה ושמיעה) הוא אמצעי חשוב להכרה ולחקירה של העולם הסובב אותנו. גירוי חושים יכול לעורר את המטופל, במסגרת מגבלותיו ומידת ההכרה שלו. חוש השמיעה: גירוי פסיבי (רמת השתתפות 2): • תגובה לקריאה קולית בשמו של המטופל או שימוש בקול המדריכה. • שימוש בכלי מוזיקלי בעל צליל חד (משולש בעל צליל עדין וארוך, משרוקית, צפצפה, רעשן, מקלדת פסנתר אלקטרוני, פעמונים מסוגים שונים וגדלים שונים - כולל כאלה אותם ניתן להרכיב על היד והאצבעות), או מלודיה (מנגינה) ליצירת תגובה. • צלילי טבע וצלילים מהסביבה הטבעית בה אנו חיים. לדוגמה: קולות בעלי חיים, קולות מעולם התחבורה, קולות מהמטבח, צלילים של רוח ושל טיפות גשם. • מוזיקה מתרבויות שונות. • מוזיקה קלאסית, מזרחית, ג'ז, עממית, וכדומה. • השמעת רדיו או טלוויזיה. * גירוי אקטיבי באמצעות כלים מוזיקליים (רמה 3 ומעלה). • חלוקת כלים מוזיקליים פשוטים בהם מנגן המשתתף בליווי מוזיקת רקע. • שימוש המשתמש במקל גשם בהחיית המדריכה. חוש המגע והמישוש: גירוי פסיבי (רמת השתתפות 2): • מגע פיזי תוך כדי עיסוי (עם או ללא קרם). • שימוש באביזרים שונים לגירוי: בדים בעלי טקסטורות שונות, נוצות, פרווה, רוח ממאוורר קטן אותו ניתן לאחוז ביד, חום/קור (ניתן להשתמש בבקבוק מים בעל טמפרטורה שונה) וויברציה. אביזרים לגירוי אקטיבי באמצעות מישוש (רמת השתתפות 3 ומעלה): • חקירה של חפצי יום-יום (מפתח, עט, עיפרון, משקפיים, סכו"ם לא חד, מסרק, מטבעות, אטב כביסה, מברשת שיניים, וכדומה). • בדים בעלי טקסטורות שונות, אבנים בצורות ובטקסטורות שונות, עץ, קרטון, נייר, שקית ניילון, וכדומה. • לצייר צורות בארגז/מגש חול או עם אורז/עדשים, וכדומה. חוש הראייה: גרייה פסיבית (רמת השתתפות 2) של חוש הראייה - הכוללת התבוננות/בהייה במקור הגירוי. מקור זה יכול להיות: • מקור אור בצבעים שונים - כולל סיבים אופטיים, מראות או מקור אור-נע (בסריקה) המאיר צורה או תמונה. • בועות העולות בתוך צינור מלא במים או בחומר נוזלי אחר. • מרצדות צבעוניות (מוביילים) - עם או ללא תנועה. • בהייה בטלוויזיה או בחלון. גרייה אקטיבית (רמת השתתפות 3 ומעלה): • סריקה של צבעים, צורות, צבעים וצורות, תמונות/תמונות בעלות נושא משותף. • התבוננות בתמונה מורכבת, צפייה אקטיבית בטלוויזיה. • קריאה, כתיבה, ציור (בהתאם ליכולת מוטורית). • שימוש במחשב ובמשחקים רלוונטיים.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==