פעילות פנאי ותעסוקה לזקנים | יובל נוה, מרגריטה רחנאייב

61 מדריך והנחיות תעסוקה ביקור במוזיאון וירטואלי http:// : ) המוצג בקווים מנחים באתר The MoMA Alzheimer’s Project( מבוסס על פרויקט מוזיאון לאמנות מודרנית moma.org/education/documents/GuideforMuseums.pdf מטרת הפעילות, היא לתת למטופלים תחושה של ביקור במוזיאון לאמנות באמצעות פעילות אינטלקטואלית, ההולמת את הגיל ומאתגרת. בחירת נושא יש לבחור נושא המתאים לרמתם הקוגניטיבית של המטופלים, אך כזה שגם יעורר עניין ודמיון. ניתן להתמקד באמן בודד (כגון פיקסו), זרם באמנות (כגון קוביזם), אמנות מארצות שונות (כגון אפריקה או אסיה) או מתקופה מסוימת בהיסטוריה (כגון המאה ה-91). דוגמאות נוספות כוללות: • הציור המודרני. • זהות וקהילה. • חומרים ותהליכים. • מדוע זו אמנות? • נופים. • עולמות אמיתיים ודמיוניים. • נשים באמנות. • אומנות בתנ"ך וביצירות ספרותיות. • אמנות בסיפורים. • אוסף מרשים. בחירת יצירות האמנות לאחר בחירת הנושא, יש לבחור בין ארבע לשש יצירות אמנות מתאימות. ייתכן שלא יהיה צורך בכל התמונות בפעילות, אך עדיף להיות מוכנים מאשר להימצא בחוסר בעת הפעילות. ייתכן שיהיו מספר תמונות בהן תרצו לדון. בחרו נושא משותף לאותן יצירות, אך היו גם מוכנים להיווצרות הנושא באופן אוטומטי, תוך כדי התקדמות מהלך הצגת הנושא. ניתן ליצור תחושה בונה וחיובית כמעט עם כל יצירת אמנות. בחרו יצירות מעניינות, כאלה שנוח לכם לדבר עליהן ואשר אתם מאמינים כי יעודדו את המשתתפים בקבוצה. יש לחשוב על גודל התמונות: לא קטנות מדי - כך שכל המשתתפים יוכלו לראותן. יש לוודא גם שהתמונות לא יהיו עמוסות בגירויים: שלא ייצרו אפקט מבלבל מדי. ניתן להתמקד בתחום אמנות אחד (כגון ציור, פיסול או צילום), או לחלופין, להציג תחומי אמנות שונים ומגוונים. יש חשיבות לתכנון מיקום ההפעלה ולאופן בו יצירות האמנות יוצגו בפני הקבוצה. קביעת הרצף הרצף בו תבחרו להציג את העבודות עוזר לבנות את הנושא כפי שהוגדר על ידכם. הצגת הנושא תוך כדי מעבר מיצירה אחת לשנייה, מיקום היצירה ביחס ליצירה אחרת המוצגת בחלל החדר, והפעילות שתתבצע מול כל יצירה. הרצף יכול להיות כרונולוגי, מיצירה קדומה לחדשה (או להפך), או כזה בו היצירות פזורות בחלל החדר (או השולחן

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==