פעילות פנאי ותעסוקה לזקנים | יובל נוה, מרגריטה רחנאייב

62 מדריך והנחיות תעסוקה במרכז הקבוצה). ניתן להדגיש מאפיינים פורמליים כגון קווים וצבע, ניתן להציג קומפוזיציות, או לעבור מיצירה אחת לשנייה תוך כדי הצגת תקציר ציורי. הרצף תלוי גם בשאלות אותן הינכם מתכננים לשאול, באופן הדיבור שלכם ובאמצעי הקישור בין היצירות. בזמן בחירת יצירות האמנות וקביעת הרצף שאלו את עצמכם את השאלות הבאות: • איך אציג את הנושא? • כיצד מתייחסות היצירות האחת לשנייה? • כיצד אבצע את המעבר מיצירה אחת לשנייה? • מהן השאלות שאשאל את המשתתפים? • באיזה מידע היסטורי אשתף את חברי הקבוצה? • כיצד אקשר את היצירות לנושא מרכזי בשיחת הסיכום? תכנון אופן הצגת היצירות יש לחשוב על האופן בו יוצגו היצירות בפני חברי הקבוצה, תוך כדי ניצול הסביבה הקיימת. שיקולים אלו עלולים להשפיע על היצירות הנבחרות ועל הרצף בו תציגו אותן. יש לחשוב על תכנון על פי קווים מנחים אלו: מיקום היצירות: • בחלל שמסביב לחדר יום. • בפרוזדור (או המעבר) המוביל לחדר יום. • במרכז הקבוצה - על שולחן או על הרצפה. • על ידי המדריכה - על גבי לוח גדול בפני כל חברי הקבוצה. • כל משתתף מציג תמונה שבחר • שימוש במחשב עם מקרן חד-קרן ("ברקו") כדי להציג באופן מוגדל את היצירות על הקיר הכנת שאלות ואסטרטגיות אינטראקטיביות הכינו בין שלוש לחמש שאלות לכל יצירה. היו מוכנים עם חומר רקע לכל שאלה, כך שבהתאם לתגובות המשתתפים תוכלו לעודד חקירה והתעמקות בנושא. שאלו שאלות קונקרטיות אשר מעודדות חקירה של היצירה. יש להתחיל בשאלות פשוטות. למשל: "מה אתם רואים בתמונה?" או "כיצד תתארו את הצבעים בתמונה?". יש למקד ריכוז ביצירה. יש לשאול: "מה מתרחש ביצירה?" יש להחליף בין שאלות פתוחות לבין שאלות סגורות בעלות תשובות חד-משמעיות, וכן לשלב שאלות של "כן" ו"לא". לדוגמה, ניתן לשאול את השאלה הבאה: "האם היצירה הזאת מאפיינת עונה מסוימת בשנה?" במידה שאין תגובה מהמשתתפים, ניתן לשיים את העונה (להצמיד תווית מילולית לגירוי שבשאלה - לכלול את שמות עונות השנה בגוף השאלה): "האם הצבעים בתמונה מזכירים לכם קיץ או אביב?" הצגת שאלות של "כן" ו"לא": "האם הציור הזה מזכיר לכם את האביב?" ככל שהקבוצה מתקדמת יותר ומשתפת פעולה ניתן לבקש מהמשתתפים לתת שם ליצירה, או לשאול מה יקרה אחר כך? ניתן למקד את המשתתפים לחוויה העכשווית שלהם ולדמיון האישי של כל אחד. יש לשים לב למיקוד השיחה ביצירות המוצגות בפני המשתתפים ולא ביצירות בהן דנתם מוקדם יותר, מכיוון שייתכן שהם לא זוכרים אותן.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==